Rubriik: Artikkel

  • Lembit Jaanits – mees, kes tahtis teada saada, millega kõik algas

    Eesti arheoloogia tõelise grand old man’i Lembit Jaanitsa juures ei ole just palju tavapärast. Kui tavaline on pidada 60 aasta pikkust teadlaskarjääri, teha seejuures kümneid ja kümneid välitöid ning olla kiviaja uurimise suunaja tervetele põlvkondadele? Tavatu on ka Jaanitsa viis Tutuluse küsimustele vastata. Ei ole palju neid, kes võtaks vaevaks vastata ajakirjale kaheksaleheküljelise käsikirjaga, aga Lembit Jaanits võtab ja kirjutab. 
    Lembit Jaanits, Kiviaja uurija (arheoloogia näituse jaoks „poseeritud” foto). Foto: AI FK 11005
    Lembit Jaanits, Kiviaja uurija (arheoloogia näituse jaoks „poseeritud” foto). Foto: AI FK 11005

    Kuidas sattusite arheoloogia juurde?

    Otsustav oli huvi ajaloo, eriti kaugema mineviku vastu, seda tundsin juba koolipõlves. Ajalooõpikute kõrval süvendasid seda mõned populaarteaduslikud raamatud, nagu Harri Moora “Eestlaste kultuur muistsel iseseisvusajal”, mille põhjal meie keskkooli ajalooõpetaja Maimu Tõldsepp lasi koostada referaate, ja Richard Indreko “Eesti ürgaeg”, mis valgustas Eesti esiajaloo vanimat perioodi. Juba keskkoolis lugesin ka viieköitelisena kavandatud “Eesti ajaloo” algusosa.

     
    Leo Metsar ja Lembit Jaanits 1946.a. Lootvina maa-aluse kalmistu kaevamistel. Foto: AI FK 10978
    Leo Metsar ja Lembit Jaanits 1946.a. Lootvina maa-aluse kalmistu kaevamistel. Foto: AI FK 10978

    Lõpetasin keskkooli 1942. aasta kevadel, mil Tartu Ülikool sõja tõttu uusi tudengeid vastu ei võtnud. Kui oktoobri teisel poolel vastuvõttu siiski alustati, õnnestus mul filosoofiateaduskonda sisse saada. Algul püüdsin käia võimalikult paljudel mitmesugustel loengutel, et saada ettekujutust, mida üldse pakutakse. Püsivamalt jäin kuulama Richard Indreko arheoloogia-, Gustav Ränga etnograafia-, Armin Tuulse kunstiajaloo- ja Friedrich Puksoo bibliograafialoenguid. Kevadel sooritasin arheoloogias ka alamastmeeksami koos selle juurde kuuluva üsna lihtsa referaadiga. 1943. aasta augustis õnnestus osa võtta Indreko juhatatud pisikesest kaevamisest Tamula neoliitilisel asulakohal.

    Lootvina maa-aluse kalmistu kaevajad 1946.a. Keskel Leo Metsar ja Lembit Jaanits. Hobust kallistab Herta Juur. Foto: AI FK 10979
    Lootvina maa-aluse kalmistu kaevajad 1946.a. Keskel Leo Metsar ja Lembit Jaanits. Hobust kallistab Herta Juur. Foto: AI FK 10979

    Sama aasta lõpus avanes võimalus saada tööd Tartu Ülikooli arheoloogiamuuseumis. See asus juba Tallgreni ajast suures hoones praegusel Vanemuise tänaval. Nimelt oli seal sõjaolukorra tõttu käsil arhiivi, peamiselt kihelkonnakirjelduste kopeerimine, milleks mindki kasutati, kuigi olin vormistatud vakantsele muuseumiteenija ametikohale. Edaspidi tuli tegelda ka muuseumileidude pakkimisega ja nende evakueerimisega mitmesse kohta maale, kuhu viidi Tartu teistegi muuseumide kogusid. Evakueerimise põhjendatust kinnitas 1944. aasta suvel muuseumihoonet tabanud lennukipomm, mis läbis katuse ja korruste laed-põrandad, kuid jäi õnneks lõhkemata. Samuti õnneks toimus see pühapäeval, mil inimesi tööl ei olnud.

    1944. aasta sügisel, mil ülikooli ja selle allasutuste tööd hakkas korraldama Nõukogude võim, jäin arheoloogiamuuseumi tööle laborandina, jätkates samal ajal õpinguid ajaloo-keeleteaduskonna üliõpilasena. Nii jäingi arheoloogia juurde.

    Milline oli Tartu Ülikooli arheoloogiatudengi elu 1940. aastatel?

    Kohtla-Järve 1946.a. kaevamistel. Uksel Marta Schmiedehelm ja Lembit Jaanits. Foto: AI FK 11008
    Kohtla-Järve 1946.a. kaevamistel. Uksel Marta Schmiedehelm ja Lembit Jaanits. Foto: AI FK 11008

    Kui võrrelda aastaid kahe eri okupatsiooni ajal 1942–1944 ning 1944. aasta sügisest, siis oli siin erinevusi. Oma pitseri vajutas olukorrale muidugi sõda. Saksa okupatsiooni aegses ülikoolis, kuhu ma esmalt sattusin, ei olnudki omaette arheoloogiatudengeid. Olid filosoofiateaduskonnast ajalugu ja sellele lähedaste õppeainete loenguid kuulavad üliõpilased, kellest suur osa alles valis eriaineid, millele spetsialiseeruda. Arheoloogiat luges ainult Indreko, kuna Moora oli ülikoolist eemaldatud. Kahjuks ei mäleta tema täpsemat loengutemaatikat, ka tollal tehtud märkmed on hävinud. Meeles on, et korduvalt mainis ta tuntud paleoliitikumi uurijat Pjotr Jefimenkot, seega oli tegu üldarheoloogia ja paleoliitikumiga. Tema loenguil käis rühm tudengeid, harilikult alla kümne. Nende seas olin mina koos koolivenna Leo Metsariga, tihti oli seal ka juba tollal luuletav Kalju Lepik, pärastine usundiloolane Ivar Paulson, kunstiajaloolane Tiina Nurk – tollal Varang – ja veel mõned.

    Asva kaevamised 1948. Vasakult teine Marta Schmiedehelm, 9. ja 10. Artur Vassar ja Lembit Jaanits, 4. Herta Juur. Foto: AI FK 11009
    Asva kaevamised 1948. Vasakult teine Marta Schmiedehelm, 9. ja 10. Artur Vassar ja Lembit Jaanits, 4. Herta Juur. Foto: AI FK 11009

    Paljudel tudengitel oli raskusi oma eluga toimetulekul, sest toidutalongidega sai poest leiba ning sööklatest putru ja mõne taimse lisandiga supiks maskeeritud vett. Üldiseks tendentsiks oli teatud aastakäikude noormeeste järkjärguline kadumine üliõpilaste hulgast 1943. aastal toimunud mobilisatsioonide tagajärjel. Allesjäänutele lisandus kohustus varuda ülikoolihoonetele talveks küttepuid. Minulgi tuli suvel veeta mõned nädalad ülikooli Järvselja metskonnas, kandes halge metsast teede äärde. Sealt viidi nad lotjadega Tartusse.

    1944/45. õppeaastast alates kehtestati Nõukogude ülikoolis kasutatav kursuste süsteem. Esimesele kursusele võeti kindel arv ajaloolasi, vist 25. Et minul ja Metsaril olid eelmistel aastatel mõned eksamid tehtud, siis arvati meid teisele kursusele, tingimusel, et esimesele  kursusele ette nähtud tegemata eksamid sama õppeaasta jooksul järele teeme. Seega kujunes õppeaasta üpris pingeliseks. Meie taolistest tudengitest, keda ei olnud küll kuigi palju, moodustuski teine kursus. See oli üsna heterogeenne. Kuna käisin ka tööl, siis ei olnud ma kuigi tüüpiline tolle aja üliõpilane. Esimene kursus meenutas aga kooliklassi, kus oli loengutel käimise kohustus, oli kursusevanem ja kus oma osa etendas ka komnoorlus.

    Lembit Jaanits (umbes 1950. aastate I pool). Foto: AI FK 10970
    Lembit Jaanits (umbes 1950. aastate I pool). Foto: AI FK 10970

    Arheoloogiale spetsialiseerunud tudengeid oli 1940. aastail üsna vähe. Mina koos Metsariga olime vanimad. Suviti võtsime osa pea kõigist tol ajal mitte just arvukaist arheoloogilistest kaevamistest. 1945. aastal toimusid need Põhja-Tartumaal Nava kivikalmel, 1946. aastal peale Nava veel Kohtla-Järve kivikalmel, Tamula neoliitilisel asulakohal ja Lõuna-Tartumaal Lootvina osalt keskaegsel kalmistul. 1947. aastal tuli meil kui lõppkursust alustavail üliõpilastel, minul Põhja-Tartumaal Toovere tarandkalmel Moora juhatusel, Metsaril Läänemaal Enivere noorema rauaaja laibakalmistul Artur Vassari juhatusel kaevamistööd plaanistada ning koostada teaduslik aruanne. Enamiku erialastest loengutest pidas meile Moora, mõned ka Vassar. 1947/48. õppeaastal tuli koostada diplomitöö ja see kaitsta, mida me ka tegime. 1940. aastail spetsialiseerusid arheoloogiale ka Vilma Trummal, Herbert Jürimäe, Evald Tõnisson ja Aita Kustin. 1950. aastal aga arheoloogia kui eriala õpetamine Tartu Ülikoolis lõpetati.

    Lembit Jaanits Lõhavere kaevamistel 1957. a. Foto: FK 11018
    Lembit Jaanits Lõhavere kaevamistel 1957. a. Foto: FK 11018

    Kas teil on olnud eeskujusid? Keda peate oma suurimaks õpetajaks?

    Mu peamine õpetaja oli muidugi professor Harri Moora, kellelt olen saanud palju teadmisi nii loengutel kui ka igapäevases töös, aga ka suhtumises esiajaloosse kui uuritavasse objekti. Ta on mulle olnud ka suureks eeskujuks, millele ma kahjuks võimete piiratuse tõttu pole suutnud soovitud ulatuses järgneda. Teatava eeskujuna kiviaja uurimisel olen silmas pidanud Soome teenekat esiajaloolast Aarne Äyräpääd.

    Millega just kiviaeg teie huvi köitis?

    Eks ikka tahtmine teada saada, millega kõik algas. Pealegi on kivi- ja luuesemed väga ilusad. Mõnikord varakevadel, kui lumi tormiliselt sulab, on mul olnud tunne, et jääaeg on lõppemas.

    Kunda Lammasmäe kaevamised 1961. a. L. Jaanitsa juhatusel. Foto: FK 11017
    Kunda Lammasmäe kaevamised 1961. a. L. Jaanitsa juhatusel. Foto: FK 11017

    Millist uurimisteemat peate ise enda jaoks kõige olulisemaks?

    Ei oskagi öelda, milline kitsam teema selline võiks olla. Mu eesmärk on olnud kogu Eesti kiviaja, eriti aga neoliitikumi ainese kronoloogilisse järjestusse asetamine. Selleks andsid aluse Emajõe suudmeala asulakohad, iseäranis Akali. Seal ilmnes ka varem fikseerimata varaneoliitilise kultuuri olemasolu, mida umbes samal ajal Narva jõe alamjooksul uuritud asulakohtade järgi hakati nimetama Narva kultuuriks. Narva asula kaevaja, Peterburi arheoloog Nina Gurina pidas neid algul aga varapronksiaegseiks. Alles Akali stratigraafia võimaldas selle kultuuri dateerida varaneoliitikumi, millega peatselt seostusid ka Läti ja Leedu leiukohad ning hiljem kaugemal ida pool avastatud Ülem-Volga kultuur.

    Arheoloog Lembit Jaanits 1954.a. Valma kaevamistel. Foto: AI FK 11012
    Arheoloog Lembit Jaanits 1954.a. Valma kaevamistel. Foto: AI FK 11012

    Millised on olnud teie meeldivaimad kaevamised ja meeldejäävamad leiud?

    Kaevamised on üldiselt meeldivad, kui nad annavad häid tulemusi, ja selliseid on olnud üsna mitu. Et kaevamistel ei tule mitte ainult kaevata, vaid ka elada, siis on oluline osa olmel. Selle poolest on kiviaja asulakohad harilikult soodsad, et paiknevad veekogude kaldal, kus ilusate suveilmadega on võimalik ka suvitada. Nii on üks meeldivamaid kaevamiskohti olnud Valma Võrtsjärve läänekaldal, kus kaevasime aastail 1950 ja 1953–1955, saime sõbraliku ulualuse Saba talus ja avastasime ka mitu huvitavat leidu, sealhulgas kaksikmatuse luust ja merevaigust loomakujukestega. Väga omapärased kaevamistingimused olid Emajõe suudmealal, kus meie kaevajate kollektiiv elas väheasustatud sooalal, meil tuli käia suure sõudepaadiga viie-kuue kilomeetri kaugusel tööl ja kaasavõetud jahust tuli ise leiba küpsetada.

    Lembit Jaanits Sindis 1969.a. Foto: AI FK 11019
    Lembit Jaanits Sindis 1969.a. Foto: AI FK 11019

    Kui aktiivselt tänase Eesti arheoloogiaga kursis hoiate? Kas tegelete veel uurimistööga?

    Praeguse arheoloogiaga ei ole ma kuigivõrd kursis. Peamiselt võtan osa Eesti Arheoloogiaseltsi iga-aastastest koosolekutest, kus tutvustatakse värskemaid kaevamistulemusi. Mul on kahjuks küll mõned vajakajäämised omaaegses aruandluses, tahaksin neid likvideerida, kuid aastad turjal – rohkem küll liigestes – annavad tunda. Liikumisega on raskusi. Lootust pole siiski kaotanud.

    Mis teeb tänases Eesti arheoloogias rõõmu ja mis peaks teisiti olema?

    Rõõmu valmistab, et arheoloogiategevus paistab päris jõudsasti edasi arenevat. Sellega tegeldakse nii Tartus kui ka Tallinnas ja arheolooge näib olevat rohkem kui kunagi varem. Positiivne on ka asjaolu, et nn päästekaevamisi, mille kätte vanasti Ajaloo Instituudi arheoloogiasektor üksvahe hakkas ära lämbuma, korraldavad nüüd spetsiaalsed firmad, kus paljud arheoloogid tööd leiavad. Kuna, nagu öeldud, olen ise eemale jäänud, siis ei oskagi öelda, kas midagi peaks teisiti olema.

    Pilt Valma näitusestendilt. Foto: AI FK 11020
    Pilt Valma näitusestendilt. Foto: AI FK 11020

    Millised omadused ja oskused teevad ühest arheoloogist hea arheoloogi?

    Kõigepealt peaks muidugi tundma huvi esiajaloo vastu. Kui selline huvi on olemas, siis edasi on kõik hea, mida inimene oskab. Ja mida osavamini, seda parem. Omadustest on vajalikud need, mis on kasulikud kõigile: tasakaalukus, järjekindlus, visadus ja palju muud taolist. Vististi oleks kasulik ka võime panna tähele detaile ja teha neist järeldusi.

  • Jäljekütid Vastseliinas ehk lugu sellest, kuidas Lõuna-Eestis muistiseid otsiti

    Lagakivi (ka Laagre- või Hürikivi) puhul on tegu looduskaitse all oleva kiviga, millel on pärimuse järgi ohverdatud ka piksejumal Ukule.
    Lagakivi (ka Laagre- või Hürikivi) puhul on tegu looduskaitse all oleva kiviga, millel on pärimuse järgi ohverdatud ka piksejumal Ukule.
    Sellel aastal toimusid maastikuinspektsioonid ka ajaloolises Vastseliina kihelkonnas, praegustes Misso, Lasva, Pindi, Vastseliina ja Orava valdades. Inspektsiooniks sai valitud terve kihelkond kui ajalooline, kultuuriline ning kindlasti ka geograafiline tervik. Vastseliina kihelkond on omalaadne piirkond piiriäärse paiknemis ja pikka aega hõredana püsinud asustuse tõttu. Ringi käies oli näha, et Võrumaa on küll ajaga kaasa läinud, kuid siiski säilitanud ka oma eripära.
    Vahel võib sihtpunkti jõudmine kulgeda üle kivide ja kändude, seetõttu olenebki välitööde õnnestumine suuresti ka autojuhi oskustest.
    Vahel võib sihtpunkti jõudmine kulgeda üle kivide ja kändude, seetõttu olenebki välitööde õnnestumine suuresti ka autojuhi oskustest.

    Maastikuinspektsioone ja kihelkonnakirjeldusi on tehtud juba alates 19. sajandist. Toona koguti teavet mitmesuguste paikade kohta, talletati pärimust ja usundiga seotud materjali. Muististe otsimist jätkati 1920.–1930. aastatel, kui Tartusse rajati arheoloogia õppetool. Toonased muinasjäänuse kirjeldused ja kogutud jutud olid abiks ka Vastseliina kihelkonna 2012. aasta välitöödel.
    On vale arvata, et arheolooge huvitavad ainult vanad kalmed. Tegelikult on inspekteeritavate kohtade nimistu väga lai. Lisaks matmispaikadele, linnamägedele ja pärimuskohtadele pakuvad välitööde tegijatele huvi näiteks lubjaahjud, asulakohad, vanad teed ja piirikivid. Vastseliina kihelkonna inspektsioonil keskendusime peamiselt siiski asulakohtade otsimisele ja sealjuures kontrollisime üle ka mõningad pärimusega seotud paigad.

    Potikillust jääb väheks
    Varakevadel, kui põllud on küntud ja lumi sulanud, on kõige parem aeg asulakohtade otsimiseks.
    Varakevadel, kui põllud on küntud ja lumi sulanud, on kõige parem aeg asulakohtade otsimiseks.

    Välitöödel kasutasime otsimiseks 17. sajandi kaarte, kuhu olid märgitud kunagised külad või üksiktalud. Kaardid aitasid leida keskaegseid asulakohti, aga et kihelkonna asustuspilt on püsinud pikka aega osaliselt muutumatuna, oli võimalik leida jälgi ka vanematest aegadest.
    Vanad kaardid annavad vaid vihje, kust võiks asustust otsida. Vihje asulakohale võivad anda näiteks potikillud. Porikarva, vahel isegi mullatükki meenutavaid keraamikatükke leiab kõige paremini varakevadel, kui põllud on veel kündmata. Samas ei tähenda paar üksikut leidu veel asulakohta, vaid seda, et kusagil lähedal on olnud muinas- või keskaja asustus. Sellisel juhul on tegemist juhuleidudega ning võib vaid loota, et ehk on järgmistel inspekteerijatel rohkem õnne.

    Abivalmis kohalikud
    Muististe otsimisel on tihti suur abi ka kohalikest elanikest .
    Muististe otsimisel on tihti suur abi ka kohalikest elanikest .

    Külades ringi käies oli näha, et möödunud aeg, eriti lähiminevik, on Vastseliina kihelkonnale jätnud oma jälje. Samas kohtusime inspektsiooni käigus paljude elutervete ja lahkete inimestega, kes lubasid oma maa peal ringi vaadata. Nii mõnigi aitas meil leida uusi muististeid, teine jälle näitas keskaegse savikannu põhja, mille olla „pini põõsa alt vällä kaapnu“. Peale selle, kas leitakse muistiseid, on oluline ka kohalike inimeste isiklik side mõne paiga või objektiga. Need sidemed muudavad vahest ehk anonüümseks jäävad muinasjäänused elavaks, ühendades inimese, tema maa ja ajaloo.
    Kuigi käisime läbi palju paiku, jätkuvad inspektsioonid edaspidigi ning olen kindel, et Vastseliina kihelkonnast on veel palju üllatusi oodata.

  • Kadunud ning unustatud Süva-Eesti otsinguil

    Tartu Ülikooli arheoloogid kontrollimas arvatava Nulga küla ohvrikivi ümbrust.
    Tartu Ülikooli arheoloogid kontrollimas arvatava Nulga küla ohvrikivi ümbrust.
    Esimesest ja teisest Eestist räägib päevast päeva palju inimesi. Vähesed mõtlevad aga sellele, et kuskil sügavamal on veel üks, kaduva rahvapärimuse Eesti. Pärimuskohad, looduslikud pühapaigad ja arheoloogilised muistised vajuvad tühjenevates külades pikkamööda unustuse hõlma. Allpool on kolm näidet loo autori tänavusest otsimisretkest Räpina kihelkonnas. Esimene koht on alles nii rahvapärimuses kui ka looduses, teisest rahvasuu enam ei räägi ja kolmas on ka füüsiliselt hävinud.

    Siivaläte

    Veriora vallas Haavapää külas on üks läte, seal käinud vanasti vanad inimesed silmi pesemas, kui silmad haiget olit. Seda kommet ei ole jätnud praegugi mõni vanake ja nii mõnigi kord lähevad nad sinna et pesta silmi karastava veega. ERA II 245, 493 (13)  (1939. a)
    Tänavu sügisel meenutas Siivalätet ligi kaheksakümneaastane Vinso küla elanik. Tema eluajal polnud kodutalus kaevu, inimeste joogivett toodi samast allikast. Seega ta ollagi „tolle halliku veega üles kasvanud“. Kaheksa-aastase põnnina pidi ta ka ühele korstnata suitsutares elanud vanainimesele kilunõuga sellest allikast silmarohtu tooma. Abisaanu imestanud pärast, kui selgeks muutus tema nägemine.

    Aeg on teinud oma töö: tihedat lehtpuumetsa ei ole enam ning Vinso-Põlva maantee ääres enne Haavapää oja asuv allikas on mattunud lageraie jäätmete alla. Paik oli kunagi kohalike jaoks üldtuntud ja oluline, praegu aga õnnestus leida ainult üks inimene, kes seda teab.

    Piirikivi

    1686. aasta kaart "Rappins gebiet medh underliggande adelige godsen" (EAA.308.2.104). Kaardil on näha Nulga küla piirikivi  lähedalt mööduv Punni-Nulga tee.
    1686. aasta kaart “Rappins gebiet medh underliggande adelige godsen” (EAA.308.2.104). Kaardil on näha Nulga küla piirikivi lähedalt mööduv Punni-Nulga tee.

    Need, kes mööda käisivad, panid kas leivast, kalast või lihast jne midagi kivi kõrva või enamaste kivi peale. Kui midagi panna ei olnud, siis pandi hobune kammitsasse ja käidi kammitsas hobusega kivist mööda. Tükk maad mööda mindud, siis võeti hobune jälle kammitsast lahti. EKnS, Veske M. 28 v. 9, 46 (3) (1870. –1880. aastad)

    Maa-Ameti lehelt põhikaart. Nulga küla piirikivi asukoht on märgitud punase täpiga.
    Maa-Ameti lehelt põhikaart. Nulga küla piirikivi asukoht on märgitud punase täpiga.

    Nulga küla ohvrikivist ja ohverdamise kombest ei tea küla vanimadki inimesed enam midagi. Kaheksakümne kuue aastane naine mäletab aga lapsepõlvest Piirikivi, millele oli raiutud rist. Toasuurusele kivile mahtusid kõik küla lapsed korraga mängima. Järgmisse põlvkonda kuuluv elanik, 1944. aastal sündinud naine, tollest kivist enam midagi ei teadnud ja polnud seal mängimas käinud. Praegu on Piirikivi Kingu talu sissesõidutee ääres kenasti alles, aga peaaegu täielikult kamara ja põõsaste alla mattunud.

    Tänapäeval on kivi maanteest kaugel, kuid 1686. aasta kaardil on näha Punni külast läbi metsa Nulgale viiv tee, mille lõunapoolne haru möödub koha lähedalt. Kas on siis ikkagi tegu kunagise ohvrikiviga? Teooria kasuks räägib Piirikivi suurus, kuid et toiduained hävivad maapinnas täielikult ja kontroll metallidetektoriga leide ei andnud, ei saa me seda päris kindlalt kunagi teada.

    Tõnissoni kõiv

    Ku Paljasjalgnõ Tõnisson nägi toda kõivo, tä tull’ Tartost, trehvü müüdä minemä, visas hindä põlvile ja naas palõma. Puda usuh üts pühä kõiv ollõv õkva sääne. Peremehel olliva rõuguredeli pant kõivo nõale pistü. Tõnisson läts sisse ja naas peremehega tõrõlõma: „Kas sa tiijät, mis puu taa om? Mis sa kiusad puust? Mis sa vivat pühä puud?“ Lask redeli är koristada, tegi altari juure pääle ja palõs. Tuust saani, ku Paljasjalgnõ tah käve, ei panõ kiäkki redelit kõivo nõalõ. Kogoni vanast olõvat olnu tah jumalagua kotus, ku usku viil siijä tuudu es olõ.  EKI KK (Räp: Ohvrikõiv).

    Kõiv pidi olema lühikese tüvega ja kahar, väga krobelise koorega, jämedad oksad algasid väga madalalt. Kask kasvas Võuküla vanal peoplatsil Võhandu idakaldal Varõsõ talu juures, kus praegugi on kenade põlispuudega kõrge kaldanukk, kuid mitte ühtegi nii vana puud. Talu peremees, kes oli seal elanud 29 aastat, ei mäletanud kirjeldusele vastavat kaske ega suurt kändugi.

  • Teooriast praktikasse on üks samm

    On mõnus juulikuu hommik: parajalt soe ja meeldivalt päikeseline. Õhtuks lubatakse vihma, õigupoolest prognoositakse seda terveks järgnevaks nädalaks. „Klassikaline,“ mõtlen ma, „mis siin ikka kommenteerida.“. Heidan kiire pilgu seljakotti, kuhu lisasin äsja laenatud kaks pastakat, mis viimasel hetkel meenusid.

    Välitöödeks vajaliku varustuse pakkimine võtab küll planeeritust veidi kauem aega, aga toidupoes läheb see-eest päris kiiresti, nii et lubatud ajaks olemegi Kurekülas. Jätame olmeasjad esialgu laagripaika ja suundume linnamäele. Mind valdavad kahetised tunded: ühest küljest erutus ja põnevus, teisest küljest kartus midagi valesti teha. Ikkagi minu esimesed kaevamiste juhatamised, minu esimene suurem vastutus! Õnneks on ka minul juhendaja ning selles valguses on kohe palju kindlam tunne.

    Pärast iga kaevatud kihti käib usin dokumenteerimistöö. Foto: Heiki Valk
    Pärast iga kaevatud kihti käib usin dokumenteerimistöö. Foto: Heiki Valk

    Minu uurimisaluseks muistiseks on Kureküla linnamägi ja eesmärgiks on välja selgitada selle kasutusaeg. Loodame leida mõnda muistset tuleaset või tules hävinud puitkonstruktsiooni osa, mis võimaldaks meil kasutada radiosüsinikmeetodit ja seeläbi määrata koha vanus. Jaan Jungi kogutud materjalides selle linnuse kohta on juttu söe leidmisest, kuid Harri Moora 1951. aasta proovikaevamised võtavad viimasegi lootuse. Tõenäosus, et sütt leiame, on üsna väike.

    See tähendab meie jaoks vaid seda, et on vähem dokumenteerimist, aga vastutus muistise eest ja saadava teabe kvaliteedi suhtes jääb ikkagi samaks. Ja see kõik jääb minu õlgadele. Rääkimata uuest dimensioonist, mis kaevamiste juhatamisega kaasas käib: võtta vastu otsuseid, kuidas kaevata, kui sügavale, milliste töövahenditega; hoolitseda, et kõik kaevajad saaksid aru, mida nad tegema peavad; korraldada logistika ja lahendada olmeküsimused.

    Kaevamised hakkavad otsa saama. Oleme jõudnud loodusliku aluspinnaseni, veel on vaja kaevandit joonistada, pildistada ja kirjeldada. Foto: Heiki Valk
    Kaevamised hakkavad otsa saama. Oleme jõudnud loodusliku aluspinnaseni, veel on vaja kaevandit joonistada, pildistada ja kirjeldada. Foto: Heiki Valk

    Ühtäkki leidsin end situatsioonist, kus minust oli saanud autoriteet ja ühtlasi ka keegi, kes pidi kursis olema kõigega, mis toimus kaevandis ja laagrielus. Nüüd olin mina see, kelle poole pöörduti kahtlaste leidudega, et ma ütleksin, millega on tegu, ning annaks hinnangu nende arheoloogilisele väärtusele.

    Ka kogenud kaevajatel võib teinekord olla raskusi väikeste ja väliste eritunnusteta potikildude kividest eristamisel. Niisamuti pidin otsustama, mida järgmisena teha, kui kellelgi töö otsa sai, jagama soovitusi, mida õhtusöögiks valmistada ja samal ajal pidin kaevandil silma peal hoidma, kaevamiste käiku kirjeldama ja dokumenteerima.

    Viimane on omaette stressiallikas, kus kahtlused ja küsimused tekivad igal sammul. Kas ma olen piisavalt tähelepanelik? Hoolikas? Kas ma saan nendest kihtidest õigesti aru? Kas mu kirjeldused on piisavalt arusaadavad? Kas valitud kaevamismeetod on ikka parim?

    Kaevamised on lõppenud. Oleme veidi väsinud, aga õnnelikud, sest kõik läks korda. Foto: Heiki Valk
    Kaevamised on lõppenud. Oleme veidi väsinud, aga õnnelikud, sest kõik läks korda. Foto: Heiki Valk

    Arvan, et välitööd läksid hästi. Ilm oli jahedavõitu, jagus äikest ja vihma, aga ka päike ei unustanud meid päris ära ning oma tööga mahtusime ajagraafikusse. Teisel päeval rõõmustasid meid seitse potikildu. Tõsi, nende puhul pole tegemist küll millegi erilisega, aga tegu on seni ainukeste leidudega sellest linnusest. Kaitseehitistele viitavaid konstruktsioone me kahjuks ei leidnud, kuid dateerimiseks vajalikku sütt saime mitme koha pealt ja nüüd ootame tulemusi.

  • Antiiksadama uuestisünd

    Portuse sadamas oli kaks tuletorni. Arvutirekonstruktsioon kujutab neist väiksemat, mis valgustas teed sisemisse sadamabasseini. Autor Gareth Beale.
    Portuse sadamas oli kaks tuletorni. Arvutirekonstruktsioon kujutab neist väiksemat, mis valgustas teed sisemisse sadamabasseini. Autor Gareth Beale.
    Plaan Portuse sadamast keiser Traianuse ajal. Alusplaan: Penny Copeland.
    Plaan Portuse sadamast keiser Traianuse ajal. Alusplaan: Penny Copeland.
    Endine sadamabassein tänapäeval. Foto: Simon Keay.
    Endine sadamabassein tänapäeval. Foto: Simon Keay.
    3D-mudelid ja arvutisimulatsioonid loovad minevikust uue pildi.
    Egiptusest teekonda alustanud raskes viljalastis laev on jõudmas oma sihtkohta. Jäänud on viimane miil, mille jooksul on reisijatel pärast üksluist vetevälja nii mõndagi, mida vaadata ja imetleda. Tuletorni leek juhatab nad merest kaarjate muulidega eraldatud turvalisse sadamasse, kus sõit lõpeb hiiglaslikus järve mõõtu tehisbasseinis, mille perfektne kuusnurkne kuju näib geomeetrilise imena. Staadionipikkused kivist laohooned ja viljaaidad, administratiiv- ja militaarrajatised, tempel Traianuse kujuga ning muidugi keiserlik palee Palazzo Imperiale – iga ehitis siinsel sadamakail on omaette arhitektuurisaavutus. Salvete! Tere tulemast Portusesse!

    Viiesaja aasta jooksul, alates keiser Claudiusest kuni 6. sajandini pKr, teadis iga tsiviliseeritud maailmast pärit laevnik seda toimekat sadamat Rooma linnast 30 kilomeetrit edelas. Nüüd, 21. sajandil, kui kunagised kanalid on mullaga täitunud, enamik hoonetest ja sadamarajatistest maatasa varisenud, on Portuse minevikuhiilgusest kõigil võimalik osa saada interneti vahendusel.

    Meie kirjeldus laeva sissesõidust Traianuse-aegsesse sadamasse põhineb arvutianimatsioonil, millega iga huviline saab Portuse projekti kodulehel tutvuda. See virtuaalne 3D-simulatsioon on üks paljudest, mida Southamptoni Ülikooli töörühm on arheoloogide Graeme Earli ja Simon Keay juhendamisel viimaste aastate jooksul Portuse kohta loonud. 3D-mudelid on tehtud sadama igast olulisest kujunemisjärgust ja väljakaevamistel uuritud ehitisest. Sellised rekonstruktsioonid aitavad arheoloogilisi uurimistulemusi illustreerida ning paremini mõistetavaks muuta.

    Lisaks on simulatsioonidel ja mudelitel arheoloogide jaoks veel teinegi tähtis eesmärk – need on oluliseks töövahendiks, mille abil läbi proovida uurimisprobleemi erinevaid lahendusvariante ning jõuda kõige tõenäolisema tõlgenduseni. Valguse langemise ja inimeste liikumise simulatsioonid on aidanud luua ettekujutuse sellest, milline oli mõne Portuse hoone ruumi otstarve ja tähendus. Laevasõidu simulatsioonide abil saavad arheoloogid aga uurida võimalikku navigatsiooni ja logistikat sadamas.

    Portuse amfiteater ei olnud gladiaatorite võitluspaik, vaid Rooma linna tuletõrjekomando harjutusväljak. Autor Gareth Beale.
    Portuse amfiteater ei olnud gladiaatorite võitluspaik, vaid Rooma linna tuletõrjekomando harjutusväljak. Autor Gareth Beale.

    Arheoloogiliste 3D-mudelite aluseks on välitöödel kogutud andmed. Portuse projektis on algusest peale peetud oluliseks uuritavate alade igakülgset digitaalset dokumenteerimist, täpset mõõdistamist ja tulemuste visualiseerimist. See põhimõte õigustas ennast täielikult ühe rajatise puhul, mille maapealne osa oli peaaegu täielikult hävinud ja mille algne otstarve oli varasematele uurijatele jäänud lahendamata mõistatuseks.

    Laevade ehitamise ja parandamise töökoda Portuse sadamas mahutas kuni kümme laeva. Töökoja rekonstruktsioon loodi kaevamistulemuste kombineerimisel geofüüsikaliste ja laserskannimise andmetega. Autor Grant Cox.
    Laevade ehitamise ja parandamise töökoda Portuse sadamas mahutas kuni kümme laeva. Töökoja rekonstruktsioon loodi kaevamistulemuste kombineerimisel geofüüsikaliste ja laserskannimise andmetega. Autor Grant Cox.

    Alles tänapäevaste geofüüsikaliste mõõdistuste põhjal tehtud 3D-mudel näitas, et varem ringikujuliseks peetud hoone oli tegelikult ellipsikujuline. Ja see on oluline erinevus, sest niisuguse põhiplaaniga ehitis sai olla ainult amfiteater. Et enne ei olnud keegi ühestki antiiksadamast amfiteatrit avastanud, oli Portuse leid arheoloogidele üllatus.

    Iga väljakaevamiste hooaeg Portuses toob endaga kaasa uusi avastusi ja vajaduse senist pilti täiendada. Seega on rekonstruktsioonimudelite loomine pidev protsess, mis käib käsikäes muutuvate teadmiste ja tõlgendustega. Viimatine lisandus muistse Portuse ehitiste galeriisse on suurejooneline laevatöökoda, mis hiljuti keiserliku palee lähedalt avastati.

    Vaata lisaks:
    Portuse projekti koduleht: www.portusproject.org
    www.flickr.com/photos/portusproject/
    Southamptoni ülikooli digitaalarheoloogia töörühm: acrg.soton.ac.uk

  • Tegutsevate pühakivide jälil ehk lõikuskuul Hargla kihelkonnas arheoloogiamälestisi ja looduslikke pühapaiku inventeerimas

    Praegu teadaolevad looduslikud pühapaigad on ootuspäraselt seotud kohaliku asustusajalooga
    Ajaloolise Võrumaa Hargla kihelkond on üks Eesti väiksemaid ja lõunapoolsemaid. Tema suurus on umbkaudu 350 ruutkilomeetrit. Kihelkonna 35 kilomeetri pikkune lõunapiir Peräjärve külast omaaegse Sete kõrtsini on ühtaegu ka Eesti-Läti piir. Eesti kõige lõunapoolsem punkt – Naha küla – asub samuti Hargla kihelkonnas. Praeguse aja haldusjaotuse järgi jaguneb kihelkond Võru ja Valga maakonna vahel – läänepoolsem osa jääb Valgamaale Taheva valda, idapoolsem Võrumaale Mõniste valda.
    Kõivupuu Marju ja Tooni (Antonina Pettai)
    Kõivupuu Marju ja Tooni (Antonina Pettai)

    Kihelkond on üks Eesti metsarikkamaid: Taheva ja Mõniste valla pindalast on rohkem kui pool kaetud metsaga. Siinsed ristimetsatukad on Kagu-Eesti suurimad. Ainuüksi Saru (Sarupalu)-Hargla ristimetsas, mille suuruseks on poolteist ruutkilomeetrit, kasvas sadakond 120–150 aasta vanust mändi. Nende tüvedesse on matuselised teel kalmistule lõiganud lahkunu mälestuseks ja mõnikord ka koduskäimise tõrjeks ristimärgi.

    Need on siinse rahva hingepuud. Kohalikud metsamehed on püüdnud teha kõik endast oleneva, et unikaalse kombekäitumisega seotud ristipuud säiliks ning kohalikul rahval oleks võimalus järgida põlvest põlve edasi antud kommet.

    Umbes siin asus kunagi Katre kalmistu ja kirikuase. Saru küla vanemad inimesed mäletavad, et peale viimast suurt sõda oli siin haudadel veel üksikuid suuri kive. Nüüdseks on kadunud ka 1950. aastate lõpul ehitatud lehmalaudad.
    Umbes siin asus kunagi Katre kalmistu ja kirikuase. Saru küla vanemad inimesed mäletavad, et peale viimast suurt sõda oli siin haudadel veel üksikuid suuri kive. Nüüdseks on kadunud ka 1950. aastate lõpul ehitatud lehmalaudad.

    Esiajaloolised matmispaigad, kesk- ning varauusaegsed kiriku- ja kabeliasemed on rahva mälus säilinud. Ilmselt seetõttu, et muist on ka tähistatud ja neist on ajakirjanduses kirjutatud.

    Rahvasuus Katri kiriku kõivistuna tuntud kabeli- ja kalmistuaset Kallaste külas oskasid näidata ka 1960. aastatel sündinud kohalikud, sest nende emad-vanaemad mäletasid sõjajärgset aega, mil kalmistust olid alles mõned hauatähised.

    Katre kalmistu ja kirikuase. EÜE ehitas sinna 1970. aastal kaalukoja.
    Katre kalmistu ja kirikuase. EÜE ehitas sinna 1970. aastal kaalukoja.

    Nõukogude võim ehitas kalmistu asemele kaks lehmalauta. Kui kari käis sealt karjamaale Saru-Mäepõrru, siis öeldi ikka, et need on Katri kiriku lauda lehmad.

    Nüüdseks on laudad hävinud. Eesti Üliõpilaste Ehitusmalev (EÜE) ehitas 1970. aastatel arvatavale kalmistule loomakasvatushooneid ja keldri – ka need on varemeis.

    Praegu teadaolevad looduslikud pühapaigad on ootuspäraselt seotud siinse asustusajalooga. Üks tänaseni aktiivselt kasutuses olev ohvrikivi – umbes sellises sõnastuses juhatati meid II aastatuhandesse dateeritud pühakivi juurde Kuutsis.

    Samas piirkonnas asus ka praeguse Kuutsi külas asuva Mõniste põhikooli eelkäija Lutsupalu algkool. Tänapäeval viiakse koolilapsi rahvakalendri tähtpäevadel kivi juurde ja kõneldakse seal endistest rahvakommetest.

    Nüüdisajal ei käida kultuuripärandi, sealhulgas looduslike pühapaikade tutvustamisega alati parimal viisil ümber. Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK), mis on Hargla kihelkonnas tähistanud Koiva jõe matkaraja, on Tellingumäe ohvrimänni kohta käiva informatsiooni kopeerinud Ilumäe hiiepärnaga seotud materjalidest. Lisaks leiab matkaja teabetahvlilt männi asemel hoopis niinepuu pildi.

    Silmistsuuti ots´man.
    Silmistsuuti ots´man.

    Samamoodi oli toimitud Tellingumäe ohvrikiviga: matkaja või muidu huviline konkreetse kivi kohta teavet ei saa, küll aga üht-teist Põhja-Eesti ja Läänemaa pühakivide kohta.

    Välitööd Hargla kihelkonnas kinnitasid, et edukaks inventuuriks peab rühmas olema mitut põlve kohalik ehk inimene, kes kõneleb kohalikku keelt ja tunneb maastikku. Meie rühmas olid nendeks Marju ja Kaarel Kõivupuu.

    Kohapärimust sisaldavaid tekste tuleb kriitiliselt analüüsida nii paiga asustusloo kui ka piirkonna üldise ajaloo kontekstis. Tuleb olla kriitiline, sest alati on kuskil keegi, kes odava populaarsuse nimel kinnitab männipuu külge pärnapuu sildi ja püüab lihtsameelseid veenda, et see puu ongi väga eriline – nimelt okastega lehtpuu.

  • Ajarännu ABC ehk Mõni sõna muinasaja taaskehastamisest Eestis

    Kui vokki veel ei olnud ...
    Kui vokki veel ei olnud … Foto: Kristina Rebane

    Sain raua hinnast tõeliselt aru siis, kui ka päeva lõpuks ei olnud sulatusahi leeki üles võtnud. Muidugi teadsin, nagu teadlased on kirjutanud, et iga muistne inimene kasutas kogu oma elu jooksul vaid kilo-paar rauda; teadsin, et need paar kilo olid tollal väärt mitme kuu toidu; teadsin ju ka seda, millises ahjus rauda sulatati. Aga seal seistes, käed savised ja lõõtsa vajutamisest kangeks jäämas, sai raua väärtus mulle väga teravalt selgeks.

    Seda me teemegi. Jätame maha neli soojustatud seina, elektri ja voolava vee, veedame kümneid tunde, et teha lihtsaid, aga kavalaid muistseid riideid, ja asetame end siis olukorda, kus mugavus, toit, soojus ja lõbu sõltuvad vaid sellest, kui hästi või halvasti saame tollastes oludes hakkama. Muidugi me ei tea – ei saagi teada –, kuidas nad midagi tegid. Mõnikord teame, millega nad mida tegid, aga seal ka teadmine lõpeb. See on kõik üks oletus, tõlgendus, katsetus – aga tõeline ja vahetu. Kui ka mitte midagi muud, saame tunda, kuidas oli elada ja olla tuhat, aga samavõrd ka kaks tuhat või viissada aastat tagasi – enne kui sündis tänane elatus-, mõtte- ja eluviis. Pärast sellist kogemust on ju ilmselge, nagu ajaloolased nentinud, et põhjamaal ellujäämiseks vajas karvutu ja küüntetu inimene kogukonda. Kes on elanud mõnd aega nii, et õhukesest nahast talla all on vaid muld, tuul ei sumbu tänavates ja ainsaks valguseks on pirtsakas tuli, temale on selge, et öös on olendeid, keda me ei näe, küll aga tunneme. Paljutki, mis paberil on abstraktne, saab taaskehastudes armutult konkreetseks.

    Suure lisaväärtusega teadmismahukas tootmine muinasaja moodi.
    Suure lisaväärtusega teadmismahukas tootmine muinasaja moodi. Foto: Kristina Rebane

    Miks me seda teeme? Igaüks ise põhjustel. Mõni nimelt otsibki seda, millest ülal juttu – vahetut elamust, kogemust pea unustatud ajast. Teine otsib vaheldust tarbimisest, sellest, et tegijat ja kasutajat lahutab pool maailma, et käed ei oska enam muud, kui klahve suruda. Pole kahtlust, et see on kunst ja tänuväärt töö, mida teevad need, kel südame lähedal oskuste avastamine, lihvimine ja edasiandmine. Satub, et arheoloogki teeb sellest või teises muistsest asjast koopia, ent kuigi sarnane, ei ole taaskehastaja tegevus siiski sama. Tema teeb endale, ja kuigi ta ei hülga sihti luua midagi sarnast muistsele, taasloob ta muistset kas eseme enda või selle tegemise rõõmu pärast. Tahaks uskuda, et temas, kes endale või lähedasele õmbleb ja tikib, puud voolib, rauda võidab või võru valab, tärkavad samad ehk sarnased tunded, mis kunagi nois, kelle käed tegid asju, mida maapõuest leitakse. Me ei tea, aga me proovime ja tunneme. See muistsus ei ole vast teaduslik, aga on sügav ja isiklik.

    Sõjamehe parim sõber.
    Sõjamehe parim sõber. Foto: Kristina Rebane
    Enne luurepataljoni ja K-komandot.
    Enne luurepataljoni ja K-komandot.

    Palju, ehk isegi kõige rohkem on neid, keda tõmbab mõõk ja kilp, kiiver ja rõngasrüü. Mis seal salata, kõlab „muinasaeg“, meenub Lembitu, sõda ja meheramm. Nii meilt kui mujalt võib leida seltskondi, kes kohtuvad, et harjutada endid võitlema mõõga, oda ja kirvega – ent nüriga. See võitlus on piiratud, ohutu ja sõbralik, see on sport, see on sõprus- ja vennaskond, mõnele on see eluviis. Ja uhkemat vaatemängu kui sajad raudsed mehed raudsetes rüüdes kohtumas, et murda rivi, võita vastane, panna proovile nii käevõim kui mõttekiirus – seda annab otsida. Kes on hinganud sisse neid tuhandeid võimalusi, millest tuleb leida see õige; kes on õppinud nägema kõrvade ja kuklaga; kes on jooksnud väljal, hiilinud metsas, higistanud linnusevallil, temale ütleb iga sõna, mida kroonik taplusest kirjutab, kordi enam, kui muidu võiks. Mis on siin ajaloolist? Mõned võtted, mõned killud teadmist relvast ja rüüst, mõni üldine arusaam. Aga julgen pärast häid mitmeid aastaid öelda, et inimesel on nagu muistegi kaks kätt ja kaks jalga, ja kui mõõk on sama pikk ja tema puudutus sama halvav (olgugi, et kokku lepitud reeglite, mitte verise tegelikkuse sunnil), teeb tänane võitleja pärast kaotusi, katsetusi ja võite lõpuks asju samamoodi – tõhusaimal moel – nagu mees tuhat aastat tagasi.

    pilt_5
    Kodust kaugel, Poola viikingitel külas.

    Mis on sel intuitiivsel, romantilisel ja ehk naiivselgi hobil pistmist arheoloogiaga? Niipalju, et mõnigi kord, tahavad nad seda või ei, satuvad taaskehastajad tegema natuke teadust. Sageli rekonstrueerivad nad – kuigi sihiks on vaid iseenda tunne, et nüüd ongi nagu päris – täitsa teadusliku täpsusega mõne arheoloogilise leiu. Nii võib Eestist leida Raatvere paja koopia (mis on, mu kõht võib kinnitada, väga tõhus köögiriist); mitmeid kõlavöid, mille mõõt ja muster on pärit Virunuka vöölt; lipuoda, kus on ka järgi proovitud, milline see kangas olla võis, millest olid maa sees vaid riismed järel; kümneid võrusid, sõrmuseid, keesid, mis vormitud üks-ühele muistsete eeskujude järgi; mõõgapidemete ja -nuppude koopiaid, küll rauast, küll pronksist. Ning muidugi riided. Me ju ei tea õieti tuhkagi sellest, kuidas muinaseestlased riides käisid. Aga seda tuhkagit on taaskehastajad hakkajad järgi proovima. Teadmata küll täpseid lõikeid või tegumoode, leides neiks eeskujusid igast ilmakaarest ümberringi, katsetavad taaskehastajad aga seda ehk ise teadvustamatagi pidevalt, kuidas rõivaid kanti, kui palju ja milliseid oli neid vaja, kuidas pidasid need vastu vihmale, külmale, lumele. Saadud väga vahetud teadmised ei ole tavalises mõttes eksperimentaalarheoloogilised – need ei kirjelda üht kitsast perioodi, küll aga peavad paika iga aja kohta, mil rõivamaterjal kasvas põllul või kõndis karjamaal ning mil rõivas tehti kodus ja käsitsi. Kuigi taaskehastajad teevad rõivaid, tundmaks end kui inimene muiste, uurivad ja katsetavad nad sellega tegelikult rõivaste tõhusust, nõrkusi ja võimalusi samavõrd nii viiendal, kaheteistkümnendal kui üheksateistkümnendal sajandil. Võib-olla ei ole see teadus, aga see annab vahetut ja empiirilist aimu sellest, kuidas inimesed päevast päeva elasid.

    Tule ääres.
    Tule ääres.

    Ja muidugi on maailmapildi ja vaimse kultuuri põnev ilmaruum. Kui rõivamoest teame vähe, siis mõttemaailmast ju vähem veel. Üht-teist saab oletada, mõnda asja ajas tagasi kanda, kolmanda juures nentida, et küllap oli nagu teistel ka meil. Aga need on killud, mis isegi omavahel ei puutu. Siiski on Taanis, Soomes ja Eestis (ja ilmselt ka Venemaal, kus taaskehastusvald on lai ja kirju, ning võib-olla mujalgi) taaskehastajaid, kes ei lase end sellest fragmentaarsusest häirida. Nad ütlevad kindlas kõneviisis välja, mida arheoloogid oletamisi arvavad, täidavad valusamad valged laigud leidlikkuse ja loogikaga ning kujutavad mõneks tunniks või päevaks in corpore ette, et ollaksegi inimesed muinasajast. Teadvustades erinevusi tänasest elust ja väärtustest ja seda, mis on iseloomulik just sihiks seatud ajastule, üritavad nad minna sisse muistse inimese mõttemaailma, hakata natukenegi vaatama maailmale tema pilguga. Seda aitab täiesti fiktiivne, aga mitte ajastukohatu isiklikkus. Sellise omalaadse rollimängu ajaks on igaühel muistne isiksus, kellena tegutseda – väljamõeldud, ent igati realistlik ja tollal elada võinud karakter. Mänguline element – mingisugune ajastuloogiline motiiv, miks just sellised inimesed muinasajal kohtuvad, ja väike intellektuaalne konflikt, mis tekib tegelastesse sisse kirjutatud huvide põrkumisest – annab killukese põnevust, mis hõlbustab muinsusse sulandumist. Tulemuseks on üürike aegruum, kus olekski nagu teine ajastu, kus nagu tegutsekski omas keskkonnas inimesed ajast tuhat aastat tagasi. Loomulikult ei hakata mõne(kümne) tunni jooksul mõtlema täpselt nii, nagu muistsed inimesed. Ent vähemalt minu kogemuses aitab selline kehastumispüüd, selleks ettevalmistumine ja sellise mängu mängimine näha paljusid perspektiive, mis on – pärast mõeldes – leidudes  või teadustekstis tegelikult alati olemas, aga mida ehk isegi leiu kaevaja või teksti koostaja päris ei hooma. Võiks öelda, et kui leidude rekonstrueerimine on klassikalise arheoloogia ja tehnoloogiate katsetamine protsessuaalse arheoloogia eksperimentaalne pool, siis erudeeritud „muinasaja läbimängimist“ võiks pidada ka eksperimentaalseks postprotsessuaalseks arheoloogiaks.

    Eluolu.
    Eluolu.

    Kes seda kõike siis teevad? Kes need inimesed on, kes harjutavad kätt mõõgaga, punuvad põimkirjalisi vöid, valavad vaske või mõtlevad endid Lembitu vaarisa kaasaegseiks? Säravaist isiksusist ei ole taaskehastajate seas puudust; kui ka ei millegi muuga, on tegu intelligentse, loomingulise ja sõbraliku rahvaga. Aga nimesid loetleda läheks pikaks – tuleks neid ju sadu, ja kui ka nimetada vaid tõelisi entusiaste, siis mitmeid kümneid. Taaskehastajatel on aga komme koonduda klubidesse, olgu siis sõpruskonna, elukoha või, nagu vähemalt Eestis üha enam, lähenemise järgi sellele mitmekülgsele hobile. Peaks ma järgnevalt kellelegi liiga tegema või olen kedagi vääriti mõistnud, on süü vaid minu oma.

    Koda.
    Koda.

    Nagu öeldud, on kõige rohkem mõõgavõitlejaid. Muinasvõitlusega tegi Eestis algust Muinaseesti Võitlusselts REAS Tallinnast, keda võib lahinguis näha siiani. Nii REAS kui ka Haapsalus tegutsev Rotelevik panevad suurt rõhku just võitlusvarustuse ajaloolisusele. Nii ei näe nende võitlejate seljas rõngassärki, mille rõngad poleks kokku needitud, või kilpi, mis poleks tehtud laudadest nagu muiste. Sarnaselt läheneb oma huviperioodile ka Lonkava Hundi Koda Tallinnast – aga kui REAS-e ja Roteleviku mehed kannavad viikingiaegseid sõjariistu, siis Lonkava Hundi Koda kehastub sagedamini 14. sajandi palgasõdureiks Taani kuninga Eestimaal kui muinaseestlasteks. Ning kuigi peamine, pole võitlus siiski nimetatud ühenduste ainuke tegevus – igaühest võib leida ka väga erinevate oskustega meisterlikke käsitöölisi.

    Samuti on võitlejaid, kelle jaoks on esikohal võitlus kui selline, taasavastatud muistne mõõgavõitlus kui distsipliin ja spordiala. Selliseid huvilisi koondab Eesti Ajaloolise Mõõgavõitluse Liit, kes korraldab iga mõne kuu tagant Eestimaa eri paigus mõne turniiri. On üsna palju seltskondi, kes üheskoos treenivad ja teevad võitlusvarustust, et osaleda sellistel turniiridel ja ka lahingute järgiaimamistel nii meil kui mujal. Neist aktiivsemateks ja ka turniiridel edukamateks tuleks vast pidada ühendusi Võitlusklubi Turm Tartust ja Festung ning Valhalla Tallinnast.

    Peened manöövrid paadisillani.
    Peened manöövrid paadisillani. Foto: Niina Talvela

    Kuigi vist ükski taaskehastaja ei pääse mõnd asja oma kätega tegemast (kes parandab pastelt, kes punub püksipaela, kes lapib rõngassärki…), on siiski hea meel tõdeda, et viimaste aastatega on muinaskäsitöö Eestis väga jõudsalt edenenud. Juba leidub inimesi, kelle jaoks see ongi elatus- ja eluviis, mis aitab ju oskuste ja kunsti levikule ainult kaasa. Tartus tegutsevad Muinas-Eesti Klubi Tarbatu ja MTÜ Agelinde ning Tallinna kandi inimesi koondav Tantsiva Rebase Kild (jah, just nõnda!) on ühendused, mis koondavad kõige erinevamate oskustega taaskehastaja-käsitöölisi, kellest paljudel on lisaks innule ja andekusele ette näidata ka aastaid kogemust. Nagu arvata võibki, on kõigist taaskehastajatest just muinasesemetest koopiate tegijatega arheoloogidel seni ka enim kokkupuudet olnud – nimetatagu või Rõuge muinasmajas korraldatud töötube. Aga nagu võitlejate seas leidub käsitöölisi, nii ka vastupidi – pole ükski nimetatud seltskond ka päris ilma mõõgameesteta.

    Suusatajad.
    Suusatajad.

    Päevaks või paariks muinasaega mineku rollimänge on seni korraldanud Tartus tegutsev Ajaloolise taaskehastamise selts Idatee Vardjad. Kuigi liikmete seas on ka võitlejaid ja käsitöölisi, ühendab neid pigem huvi ajastu mõttelaadi, ühiskonna ja väärtushinnangute vastu. Nii pole imestada, et mõnestki idateelasest on saanud arheoloogiatudeng ja ka vastupidi. Et rollimängus taasloodav tükike kunagist keskkonda oleks võimalikult realistlik ja toetaks muinasmaailma sisseelamist, pannakse vist ainsana Eestis rõhku rekonstruktsioonide lihtsusele või „keskmusele“ – küll väga oletuslikult, aga siiski üritatakse kõigepealt kujutada tavalise inimese rõivastust ja tööriistu, elukeskkonda ja mõttemaailma, ja alles siis uhkemat ja tuntumat, aga omas ajas siiski vähemuses olnud sõjameeste ja ülikute kultuuri.

    Omakorda erinev lähenemine taaskehastamisele on Viljandis tegutseval MTÜ-l Kalevite Kange Rahvas. Erinevalt enamikust taaskehastajatest Euroopas ja kõigist teistest Eestis ei näe nad taaskehastamist vaid isikliku hobina. Tehes koostööd Viljandimaa koolide ja Viljandi Kultuuriakadeemiaga, on Kalevite Kange Rahva sihiks, et taaskehastamise elemendid leiaks kasutamist koolitundides ajaloo õpetamisel – eesmärk, mille juures on juba näha esimesi pääsukesi. Ühtlasi on nende kaugemaks ja ehk kaalukamakski eesmärgiks, et ajalugu kui inspiratsiooni ja ideede allikas leiaks Eesti tänapäevases kultuuriloomes senisest laiemat kasutust.

    Ning viimaste, aga kindlasti mitte vähimatena olgu nimetatud MTÜ Austrvegr Selts. Nemad tegelevad veidike taaskehastamise kõigi tahkudega, aga ennekõike korraldavad nad iga-aastast taaskehastusfestivali Kiruvere Muinaslaager. See on üritus, kus kokku saavad ja hästi aega veedavad taaskehastajad üle Baltimaade, aga mitte ainult. Üritus on avatud kõigile, seal on igal huvilisel võimalus näha  muinaseestlasi, -lätlasi ja -leedulasi, küll lahinguplatsil mõõtu võtmas, küll käsitöid tegemas või hoopiski külastajatele selgitamas, miks on see muinastelk just selline või mis roog seal needitud pajas haub. Kiruvere Muinaslaager on kahtlemata suurim taaskehastajate kogunemine Eestis.

    Siia ongi vast paslik joon alla tõmmata. Tahad meid näha või midagi koos ette võtta? Suvel tule kiika Kiruverre, aga seni – guugelda mõne seltskonna nime, kes huvi pakub! Kuigi mõnikord muistsed, oleme veebis täitsa olemas.

    Autor on Tartu Ülikooli õigusteaduskonna magistrant ja Ajaloolise taaskehastamise selts Idatee Vardjad liige.

  • Piltpostkaarte Veibrist

    Võõrad maad ja kultuurid on inimesi alati paelunud. Kõik, mis pole oma, on pisut kummastav ja põnev, kas pole? Meie, kaks noort arheoloogi, tahame teid kutsuda retkele lennupiletit ostmata ja reisikohvrit pakkimata. Tuleb küll tunnistada, et läbitavate kilomeetrite hulk jääb võrdlemisi tagasihoidlikuks. Nimelt on meie reisisihiks Veibri küla Tartu külje all. Muutujateks on aga aeg ja arheoloogide lood ehk tõlgendused sellesama paiga kohta. Piltpostkaartide haaval avame Veibris tehtud arheoloogilisi töid ja nende tulemusi.

    1997. aasta „künnivaresed“

    Suur-Emajõe vasakkallas Veibris ja sealt korjatud esimesed leiud. Hetkega sai ühest kunagisest kartulipõllust tähenduslik paik arheoloogidele ja kaardil saab seda tähistada märkega “Nöörkeraamika asustus Eestis”.
    Suur-Emajõe vasakkallas Veibris ja sealt korjatud esimesed leiud. Hetkega sai ühest kunagisest kartulipõllust tähenduslik paik arheoloogidele ja kaardil saab seda tähistada märkega “Nöörkeraamika asustus Eestis”. Foto: Mari Tõrv

    Jn 1_Lohmus

    Alustame 1997. aastast, mil Andres Tvauri ja Andres Vindi otsisid künnivareste kombel Suur-Emajõe vasakkaldal Veibris muistse inimese tegevuse jälgi. Miks just seal? Kas see oli kõhutunne või midagi enamat? Arvatavasti nii üht kui teist. Ilmselt oli paik neile silma jäänud mitmel põhjusel. Üks oluline tunnusmärk on kindlasti mageda vee olemasolu. Vesi on ju teadupärast elu allikas. Mainimata ei saa jätta ka „erialast laiskust“: küntud põld lubab muistse inimtegevuse jälgi – kivi- ja savinõukilde – tuvastada võrdlemisi suurelt alalt, ilma et ise peaks labidat maasse lööma. Tulekivist nooleots, mille mehed põllult leidsid, oli ilmne märk inimese kohalolekust minevikus.

    Millal täpselt inimene seal toimetas? Arheoloog Aivar Kriiska enam nii „laisk“ ei olnud ning püüdis muistise – nii nimetatakse maastikul olevaid materiaalseid jälgi kunagi elanud inimeste tegevusest – ulatust ja iseloomu selgitada šurfidega. Ei, ta ei sõitnud mööda jõge lainelauaga, vaid kaevas nooleotsa leiukoha ümbrusesse mitu labidalaiust auku. Nii tuli päevavalgele veel käputäis tulekivi- ja savinõukilde, mille põhjal võis öelda, et inimene oli Veibris tegutsenud umbes 4000–5000 aastat tagasi. Tol ajal tavatseti teha savinõusid, mida kaunistati nöörivajutistega. Kes täpselt, kuidas ja kaua Veibris elas – seda kõike ei saa arheoloogiliste uuringuteta öelda. Üks on kindel: leiukoht tähistati arheoloogi kaardil märkega „Nöörkeraamika asustus Eestis“.

    Päikesepleekinud inimluud jõekäärus. Foto: Tõnno Jonuks
    Päikesepleekinud inimluud jõekäärus. Foto: Tõnno Jonuks

    2003. aasta – sõdur II maailmasõjast versus „nöörkeraamik“

    Õnneks ei jäänud see asustatud punkt üksnes arheoloogi töölauale. Leitud muistised võeti riikliku kaitse alla. See tähendab muinsuskaitse vastutust säilitada see minevikus asustatud paik.

    Ühel järjekordsel muistise külastusel leidis muinsuskaitseinspektor Kalle Lange jõekäänakust päikese käes pleekinud inimluid. Kord rahulikult maamullas lebanud säilmed olid nähtavale tulnud pinnasetööde tõttu. Kuidas inimluud sinna sattusid?

    Arvatavasti on tegemist II maailmasõjas hukkunu viimse puhkepaigaga. Sellele viitab, et surnu oli võrdlemisi madalas hauas, mis on tavaline sõjaolukorrale. Samuti tõsiasi, et Tartu koos lähiümbrusega olid toona sõjasündmuste keskmes ja sarnaseid haudu oli lähedusest varemgi leitud. Igati loogiline, kas pole?

    On ka teine variant. Kuna varasemast oli teada, et paigal asus nöörkeraamika asulakoht (ka siis ei vaevutud kuigi sügavaid haudu kaevama!), püstitasid arheoloogid hüpoteesi, et inimluud kuuluvad kiviaega. Teisisõnu, et need olid „nöörkeraamiku“ luud. Oletusest enamat leid ei võimaldanud.

    Seda, kas hauda on maetud ema kolme lapsega – nii nagu kaevamistel viibinud omavahel arutlesid – saab hea õnne korral kindlaks teha vaid muistse DNA analüüsimisega. Praegu jääb see teadmine meile aga kättesaamatuks.
    Seda, kas hauda on maetud ema kolme lapsega – nii nagu kaevamistel viibinud omavahel arutlesid – saab hea õnne korral kindlaks teha vaid muistse DNA analüüsimisega. Praegu jääb see teadmine meile aga kättesaamatuks. Foto: Mari Tõrv

    2006. aasta – päästame, kummutame ja avastame

    Seni oli Veibri arheoloogide labidate alt pääsenud. Nüüd aga kannustas lageda taeva alla jäänud inimluude hävimise oht radikaalseid samme astuma. Labidad löödi liiva! Seda Kristiina Johansoni, Tõnno Jonuksi ja Mari Lõhmuse eestvedamisel. Kaevamised iseenesest ei ole ju arheoloogi töö põhisisuks. Küll aga pühitseb eesmärk abinõu. Sel juhtumil oli vaja päästa, mis päästa annab. Ainus viis selleks oli säilmed üles kaevata ja detailselt kirjeldada.

    Kahenädalastel kaevamistel kummutati II maailmasõjas hukkunu hüpotees. Haua pealt ja lähiümbrusest koguti rohkesti 11.–13. sajandi savinõude katkeid. Sellest järeldub, et samas paigas, kus surnud maeti, olid inimesed oma argitoimetusi teinud. Esemeid, mida tavaliselt sõjahaudadest leitakse – nööpe, vööpandlaid või žetoone –, hauas ei olnud.

    Ühe oodatud sõjamehe asemel satuti hoopis nelja inimese hauale, milles oli täiskasvanu ja kolm last. Mitme surnuga ühishauad on omased just kiviajale (mitte ainult). Sellele, et matmispaik oli kiviaegne, viitas ka hauapanuste puudumine. Varem avastatud nöörkeraamika järgi arvati haud kuuluvat umbes samasse perioodi ehk ligi 5000 aasta tagusesse aega. Täpsema vanusemäärangu saamiseks viidi üks luukild Soome. Vanuse määramiseks kasutati radioaktiivse süsiniku meetodit ja tulemus oli jahmatav. Leitud nelikmatus on vähemalt 6900–7200 aasta vanune. See küttidele või korilastele kuulunud haud on vanim, mis Eesti pinnalt leitud.

    Vanima matusepaiga sensatsiooni kõrval leidsid arheoloogid Veibrist veel ühe inimese kämblaluid. Sündis uus hüpotees: tegu on Eesti vanima kalmistuga. See oletus jäi siiski kinnitamata.

    2010. aasta suvi – „Tartu lähedalt leiti ühishaud ligi 7000 aasta vanuste luustikega“

    Võimalus, et Veibris on tegemist keskmise kiviaja kalmistuga, innustas siinkirjutajaid 2010. aastal paika naasma. Võimaliku kalmistu struktuuri uuriti esialgu koos Tartu Ülikooli geoloogide Jüri Plado ja Alina Tšugaiga. Abiks oli ka georadar. Kahel korral tõlgendasime radaripilti ebatäpselt, mistõttu jäid loodetud haualohud leidmata. Kolmandal korral tabasime aga naelapea pihta.

    Kümne mehe massihaud radaripildil. Joonis: Jüri Plado ja Alina Tšugai
    Kümne mehe massihaud radaripildil. Joonis: Jüri Plado ja Alina Tšugai

    Päev päeva järel avasime haualohku. Kaevamispäevikut sirvides on tore tõdeda, kuidas olukord kaevandis muutus vahepeal lausa tundidega. Nii võis olla, et päeva algul oli näha vaid kaks luustikku, päeva lõpuks aga juba viis. Kuni hetkeni, mil kogu haud oli välja puhastatud ja selles lebasid kümne mehe säilmed.

    Jn 5_1_K
    Haualohk ja selles olnud kümne mehe säilmed. Mehed olid hauda asetatud kuhjas – läbisegi üksteise peale. Joonis: Kristel Külljastinen

    Kaevamiste lõppedes olid kõik kümme luustikku ettevaatlikult ja ükshaaval, hambaarstide tööriistu, skalpelle ning pintsleid kasutades haualohust eemaldatud. Nüüd on nende uueks koduks Tartu Ülikooli luuhoidla.

    T6rv_Malve_Veibri_Jn_6_Eesti_P2evaleht_v2ike

    7000 aastat vana ühishaud kümnele hiiglasekasvu mehele. Allikas: Eesti Päevaleht, 14. juuli 2010
    7000 aastat vana ühishaud kümnele hiiglasekasvu mehele. Allikas: Eesti Päevaleht, 14. juuli 2010

    Kõik märgid viitasid sellele, et tegemist on Eesti vanima kalmistu järjekordse matusega. Varem leitud nelikmatusega võrreldes leidus sarnasusi: mõlema puhul puudusid kaasapandud esemed ning meeste kasv oli hilisemate perioodide jaoks ebatavaliselt suur. Loomulikult toetas seda kõike ka meie usk, et kaevame just 7000 aasta vanuseid säilmeid. Samas hakkas kaevamiste edenedes närima kahtlus. Nii mitmeltki luult leidsime teravaid ja puhtaid lõikejälgi. Kas kiviriistadega on võimalik midagi sellist teha?

    2010. aasta talv – sõjahaud leitud!

    Luust võetud proov ja selle radiosüsiniku dateering lükkasid kõik eelneva ümber. Massihaud ei ole 7000, vaid hoopis 700 aastat vana ehk kuulub 13. sajandisse.

    Ootamatused dateeringute juures ja esemete puudumine hauas ei tähendanud uurimise lõppu. Matusele tuli läheneda teise nurga alt. Osteoloog teab kõike inimkeha umbes 206 luu kohta. Ta suutis skelettidelt välja lugeda, et sellesse hauda oli maetud kümme 25–50aastast meest. Need mehed olid oma elu jooksul talunud rasket füüsilist koormust. Sellele viitavad liigeste kulumine ehk osteoartroos ning lülisambatraumad, lülivaheketta songad ja selgroolülide kompressioonmurrud.

    Sealjuures ei surnud need mehed loomulikku surma. Nüüdisajaga võrreldes on õigustatud küsimus, et palju neid mehi tänapäevalgi nii väga vanadusse sureb. Ent ka terviserike polnud nende surma põhjuseks. Nimelt olid ligi pooltel luustikel nähtavad vägivallatunnused. Terariista löögijälgi oli koljudel, rohkelt jäsemetel ja rindkere piirkonnas. Ühe brutaalsema pildi võib kokku panna kaelalülil oleva lõikejälje põhjal ehk lihtsamini väljendudes – sellel mehel löödi pea maha.

    Jn 7_K
    Alalõualuu lõikejäljega. Nende puhul, kelle luustikult vägivalla tunnuseid ei leitud, ei saa järeldada, et surmaeelseid traumasid ei olnudki. Traumade jäljed olid ilmselt pehmetes kudedes, mis aluselises pinnases ei säili. Foto: Kristel Külljastinen

    Silm silma vastu

    Luudel olevad vigastused lubavad minna sammukese kaugemale. Need aitavad kokku panna pildi lahingusituatsioonist.

    Ühel 40–45aastasel mehel olid märkimisväärsed vägivallatunnused koljul ja vasakul abaluul. Mehe oli teinud relvituks teda selja tagant tabanud nool, mis oli tema vasakusse abaluusse kinni jäänud. (Noolt me ei leidnud, ilmselt olid selle kas vastased või matjad surnukehast eemaldanud.) Seejärel löödi õhukese ja vaheda teraga mõõgaga sügav haav läbi tema ajukolju. Löök oli tulnud vasakult küljelt ülalt. See käsivõitluses antud löök oli surmav.

    Jn 8_K
    Paremakäeline ründaja tekitas 93 mm pikkuse koljuhaava. Viimast kinnitab tõsiasi, et löögi jälg asub vasakul otsmikuluul. Silm silma vastu võideldes lüüakse just vastase pea vasakule poolele. Kuna vastane oli ohvrist kõrgemal, siis tabas hoop ka paremat kiiruluud. (2) Rombikujuline noolejälg mehe vasaku abaluu ülaosas. Nooletabamuse tõttu olid abaluu esiosast välja tulnud mõned luukillud. Joonis Kristel Külljastinen

    Mitu piltpostkaarti veel?

    Üks paik ei peagi end avama kohe ja korraga. Nii jääb järgmistekski reisideks avastamisrõõmu. Ka Veibri puhul on veel palju avastamata. Kes nad olid, need kümme meest? Omad või võõrad? Millise ajaloolise sündmuse käigus nad hukkusid? Kes nad mattis? Vastuseta küsimusi on ka varem avastatud küttide-korilaste nelikmatuse kohta. Lood minevikus elanud inimestest sünnivadki julgetele hüpoteesidele kinnitust leides või neid ümber lükates. Meie retk sellel teel jätkub, sest avastada on veel palju. Võite uusi piltpostkaarte ootama jääda.

  • Pärandisäästlik arheoloogia

    Kujutage ette arhiivi, mille lugemissaali pikkade laudade taga istuvad uurijad, kes on süvenenult unikaalsete ajalooürikute kohale kummardunud. Vaikse kääriklõbina saatel lõiguvad nad käsikirju väikesteks tükkideks. Aeg-ajalt peatab mõni uurijatest oma hävitustöö, võtab pintsettidega ühe või paar tekstist väljalõigatud tähte ja paneb need ettevaatlikult kartongkarpi. Iga säilitatav täht on hoolikalt valitud, kuna see ja uurija mälestus tekstist on ainsad, mis käsikirjast pärast lugemist alles jäävad. Kõik muu hävib.

    Konsa_P2randis22stlik_arheoloogia_lisafofo
    Foto: Aleksander Pluskowski

    Arhivaarid võivad nüüd kergendunult ohata, sest tegemist oli lihtsalt ühe kummalise fantaasiapildiga. Arheoloogid peavad aga kahetsusega tõdema, et täpselt nii barbaarselt nad ise oma allikatega arheoloogilistel väljakaevamistel käituvadki. Kui arheoloogilist muistist võrrelda tekstiga, siis uurib arheoloog seda piltlikult öeldes käärid käes, hävitades oma uurimisobjekti selle lugemishetkel.

    Päranditeadliku mõtteviisi ja nüüdisaegse tehnoloogia toel on senine olukord hakanud õnneks muutuma. Uus valdkond, pärandisäästlik arheoloogia, arendab just selliseid uurimismeetodeid, mis kahjustaksid kultuuripärandit võimalikult vähe. Sealjuures on arheoloogidele abiks moodsad geofüüsikalised seadmed ja ruumianalüüsi meetodid. Päris ilma mullatöödeta arheoloogid praegu veel hakkama ei saa, kuid seadmete abil saadav eelinfo võimaldab huvipakkuvaid kaevamiskohti varasemast palju täpsemalt määrata, vähendades sellega kaevamiste mahtu ning tõstes nende efektiivsust.

    Kaart: Maa-amet
    Kaart: Maa-amet

    Aerolaserskannimine teeb muistsed põllud nähtavaks

    Muinasaegsed põllulapid Virumaal Kutsalas on üksteisest eraldatud mullast ja kividest ehitatud põllupiiretega, mis on sajandite jooksul maatasa varisenud ning maapinnal vaevu nähtavad isegi koolitatud uurija pilgule. Kitsastest piklikest ribapõldudest ning nelinurkse kujuga kamberpõldudest koosnev süsteem tuleb aga selgelt välja reljeefkaardil. Kaart on tehtud kõrgusandmetest, mis saadi lennukilt maapinda laseriga skannides. Sellised andmed on olemas kogu Eesti kohta. Neist valminud reljeefkaarti saab vaadata Maa-ameti geoportaalis http://xgis.maaamet.ee.

    Foto: Aleksander Pluskowski
    Foto: Aleksander Pluskowski

    Magnetomeeter mõõdab arheoloogilist anomaaliat

    Magnetomeeter registreerib maapinna ülakihis avalduvaid kõrvalekaldeid maa magnetväljas. Selliseid väikseid kaldeid tekitavad näiteks põlenud alad, koldekohad, ahjud, keraamika, tellised, raudkivid ja metallid, kõigil neil on erisuguse tugevusega magnetväli. Näiteks Karksi ordulinnuse varemetes tuvastati geomagneetiliste uuringutega linnuse väravaehitis ja teisi mattunud kivimüüre ning otsiti rusuvaesemaid kohti, kuhu kaevand rajada.

    Foto: Marge Konsa
    Foto: Marge Konsa

    Põllukõnd on kiire ja tõhus meetod asulakohtade uurimiseks

    Paljud muistsed asulakohad on aja jooksul põlluks küntud ning nende kultuurikiht seeläbi kannatada saanud. Eksperimendid ja arvutisimulatsioonid, millega on uuritud kündmisel toimuvat esemete liikumist pinnases, näitavad, et hoolimata pidevast kündmisest on selliste muististe struktuur põhijoontes siiski säilinud.
    Põllul kõndides leitud esemete kaardistamise ja nende paiknemise analüüsimise kaudu on võimalik kindlaks teha omaaegsete hoonete asukohti ning välja selgitada asula kujunemiskäiku. Sellist metoodikat kasutati Linnaaluste külas asulakohtade uurimisel, kus selgus, et pinnalt leiud olid võrreldes kaevandist tulnud leidudega mitmekesisemad ning andsid parema ülevaate asula kasutusajast.

    Foto: Spencer Wright. Creative Commons
    Foto: Spencer Wright. Creative Commons
    Foto: Laurel Engbring
    Foto: Laurel Engbring

    Taaskasutus arheoloogia moodi

    Kui Jüri Selirand ligi pool sajandit tagasi Madi kivikalmel kaevamisi alustas, ei olnud personaalarvuteid, GPSe ega praegu tuntud meetodeid põlenud luude analüüsimiseks ja dateerimiseks. Sellest hoolimata korjas ta hoolikalt üles matmispaigast välja tulnud põlenud luu- ja söetükid ning dokumenteeris nende täpse asukoha. Tänu Seliranna ettenägelikkusele on nüüd võimalik võtta vanad kaevamisandmed taaskasutusse, analüüsida neid tänapäevaste meetodite ja tehnoloogiaga ning saada uusi teadmisi.

     

    Joonis: Marge Konsa
    Joonis: Marge Konsa

    Kõik Madi kalme kaevamisandmed digitaliseeriti ning tulemusi analüüsiti geostatistika ja ruumianalüüsi meetoditega. Esemete ja luude levikut võrreldes selgus, et nende kontsentratsioonialad omavahel ei kattu. See tähendab, et osa tuleriidalt pärit luid ja esemeid käideldi eraldi ning need asetati matmisrituaali käigus kalme eri osadesse.

    Peale inimluude oli Madi kalme põlenud luude hulgas ka loomaluid, neist kõige arvukamalt koerte omi. Pildil olevad küünised pärinevad karult, kelle naha sisse võis surnu olla tuleriidal mässitud.

  • Arheoloogiline kaevumine regilauludesse

    Arheoloogide põhiline soov on saada teadmisi mineviku kohta. Peamised vahendid selleks on arheoloogilised väljakaevamised ja leidude analüüsimine. Tihtipeale jääb sellest aga väheks ning vaja on ka muid allikaid, mille abil minevikku tõlgendada. Üks võimalus minevikku pilku heita on süüvida regilauludesse ja võrrelda neis sisalduvat teavet arheoloogiliste leidudega.

    Kirjeldatava uurimistöö eesmärk ongi regilaul ja arheoloogia omavahel kokku viia. Ühelt poolt saab nii teada, kui vanad võivad regilaululud olla. Teiselt poolt annavad regilaulud meile teavet arheoloogiliste leidude tõlgendamiseks.

    Regilaul on kindlavormiline laul, mis on omane läänemeresoome rahvastele. Niisugust laulmist peetakse üle kahe tuhande aasta vanaks ja ka mõne regilaulu sisu arvatakse pärinevat muinasajast. Kuulsaim näide selle kohta on Lennart Meri leitud lauluread, mis tema arvates viitavad pronksiajal toimunud Kaali katastroofile: Nägin Saaremaa põlema. Tule luugista tulema. Sood süütsid, järved põlesid. Minu uuritavaks materjaliks on matuseteemalised regilaulud, mille ridu ma nii kauge ajaga ei julge seostada.

    Regilauludes on levinud kirjeldus, et surnud ema silmade peale on kasvanud sinililled või sinine mets ja kulmude peale punane kulu või kullerkupud. Loomulikult ei saa arheoloogid neid motiive otseselt haudadest otsida, kuid kaudselt on need kujundid koos oma tähendusega olnud osa nende inimeste maailmapildist, kelle haudu arheoloogid uurivad
    Regilauludes on levinud kirjeldus, et surnud ema silmade peale on kasvanud sinililled või sinine mets ja kulmude peale punane kulu või kullerkupud. Loomulikult ei saa arheoloogid neid motiive otseselt haudadest otsida, kuid kaudselt on need kujundid koos oma tähendusega olnud osa nende inimeste maailmapildist, kelle haudu arheoloogid uurivad. Autori illustratsioon

    Regilaul kui pilguheit minevikku

    Laulmine on olnud väga oluline eestlaste matusetraditsioonides – juba Henriku Liivimaa kroonika kirjeldab 13. sajandil eestlasi itkemas seoses põletusmatustega. On teada, et regilaulud püsisid matusetalituse juures tähtsana kuni 20. sajandini, surmast ei lauldud vanasti mitte üksnes matmise juures, vaid väga erinevates olukordades ja erinevatel põhjustel. Minevikus puutusid inimesed surmaga palju rohkem kokku kui tänapäeval. Näiteks oli tavaline, et mitu pere last ei kasvanudki suureks.

    Regilaulud väljendavad surmaga seotud emotsioone: kellegi kaotusvalu, ennast haletsevalt surmaootamist, soove seoses enda matustega jne. Mind huvitas laulude juures nende vanus. Juba uurimise alguses sai selgeks, et üksik regilaul pole midagi, mida tervikuna võib seostada ühe ajaperioodiga. Regilaul on suuliselt läbi sajandite edasi kandunud ja seega on paratamatu, et laulja vahetudes on osa lauluridu muutunud, osa ära kadunud ja osa lisatud.

    Sellest lähtuvalt jagati kõnealuses uurimistöös laulud elementideks ja vaadeldi just arheoloogilist huvi pakkuvate kirjelduste esinemist lauludes. Regilaule uurides vaatasin seda, kas seoses matustega on mainitud kirstu või risti või kirjeldatakse hoopis kive kalmel või tuld. Kivid ja tuli võiksid lauludes viidata muinasaegsele põletusmatuste ja kivikalmete traditsioonile, mis kadus kristluse tulekuga. Näiteks sellised lauluread surnu vaatepunktist enda matmiskohale võiksid olla kivikalme kirjeldus: Poas oli alla, poas oli peale. Pae rünk oli rinna peale. (EKS 1, 52/3). Võimalik, et ka soov, et surnud vanemad ennast ahju tulest ilmutaksid, on seotud põletusmatusega, kus surnud tulle kadusid: Imäkene elläkene. Tulõ üles tunnisgi. Astu ahupalangus. (H II 6, 796/8 (13))

    Matuste kohta on palju arheoloogilist materjali, millega regilaule võrrelda. Matuserituaalid on aja jooksul palju muutunud, seetõttu on teada ka matmiskommete ajalised eripärad, millega saame lauluridu seostada.

    Mida teame matusest?

    Mineviku inimese jaoks olid matuseteemalised regilaulud ja matused osa terviklikust maailmast. Kuigi regilaulud ja matused käisid kokku, on tänapäeval nende kahe allika võrdlus mitmetel põhjustel väga raske.

    Laulud näitavad selgelt, kui väike osa muistsete inimeste maailmast jääb tegelikult arheoloogiliste leidudena maha. Kalmete uurimisel näeme ainult rituaalide-tavade tagajärgi. Lauludes on seevastu tugevalt esindatud vaimne ja emotsionaalne maailm, mis ainult arheoloogilist materjali uurides jääb vaid oletuseks.

    Samas on ka regilaulude tõlgendamine väga keeruline. 19. sajandi lõpus üles kirjutatud laule lahutab meie tänapäevasest kultuurist üle saja-aastane lõhe, mis tekitab küsimuse, kas uurija mõtestab neid laule samamoodi, nagu lauljad seda tegid. Regilaulu maailm oli 19. sajandi lõpus juba hääbuv ning olemasolevad laulud sisaldavad endas palju vanema aja peegeldust, mis võib nüüdisaja inimesele mõistmatuks jääda.

    Õhku jääb küsimus, kas regilaulu sisu võib olla lõplikult arusaadav ainult kindlas olukorras ning kas lauluread on selgelt mõistetavad vaid oma kultuuriruumis. Kasutame ju ka tänapäeval palju väljendeid, mille sõnasõnaline tähendus jääb meile arusaamatuks ning algne olukord teadmata. Samamoodi võib olla regilauludega – laulude sisu on olnud pidevas kordamises ja regilaulu hilisemadki lauljad ei pruukinud aru saada laulu algsest ideest.

    Regilaulude ja arheoloogias kajastuvate matmiskommete kõrvutamine on keeruline ka seetõttu, et arheoloogiliselt uuritud muististe arv on piiratud. Muinasaja lõpu kohta on Valter Lang nentinud, et me teame ainult seda, kuidas mattis ennast viiendik ühiskonnast. Seega võime laulude ja arheoloogia kõrvutamisel kokku puutuda tõsiasjaga, et meil puudub teave, mida lauluridadega seostada. Loodetavasti meie teadmised muistsest matmiskombestikust paranevad ning regilaulud annavad uusi võimalusi arheoloogiliseks matusetõlgendamiseks. Koos uue arheoloogilise andmestikuga avaneb taas ka lauluridade algne mõte. Samamoodi saavad arheoloogilised leiud endale tänu regilauludele loo ja laulu.

    Regilaulud kirjeldavad surnute elu teispoolsuses, mida enamasti nimetatakse Toonelaks. Niisugused lauluread aitavad arheoloogidel hauapanuseid tõlgendada. Näiteks teevad vanemad Toonelas talutöid ja seetõttu võidigi surnutele tööriistu hauda kaasa panna. Foto: Pikne Kama
    Regilaulud kirjeldavad surnute elu teispoolsuses, mida enamasti nimetatakse Toonelaks. Niisugused lauluread aitavad arheoloogidel hauapanuseid tõlgendada. Näiteks teevad vanemad Toonelas talutöid ja seetõttu võidigi surnutele tööriistu hauda kaasa panna. Foto: Pikne Kama

    Matuseteemalised regilaulud jagunevad tüüpidesse. On palju sarnase sisuga laule, kuid laulusõnad varieeruvad alati teataval määral. Populaarseim matuseid puudutav laul on „Ema haual“, mida on kogutud üle tuhande variandi. See jutustab, kuidas vaeslaps läheb vanema hauale, orb kirjeldab oma rasket elu ja palub surnul hauast üles tulla. Just elavate ja surnute suhtlemine on nende laulude puhul kõige olulisem. Tänapäeval tundub meile haual laulmine ning niisugune vahetu suhtlus surnuga kummaline. Kuid kindlasti on ka tänapäeval inimesi, kes hauale minnes surnuga kontakti otsivad, kas mõtetes või tasa rääkides. Vanasti kasutati niisuguseks suhtlemiseks regilaulu.