Rubriik: Artikkel

  • Kas Lembitul oli kaaries?

    Miks kaevatakse inimluid? Kuhu luustikud pärast arheoloogilisi välitöid satuvad? Kes neid uurivad? Miks skelette uuritakse? See on vaid väike hulk küsimustest, mida inimesed tavaliselt arheoloogidelt küsivad. See artikkel püüabki anda ülevaate, miks ja kuidas luid uuritakse.

    Miks kaevatakse inimluid?

    Igal aastal tuleb arheoloogilisel kaevamisel välja hulganisti inimluid. Enamikul juhtudel on tegemist päästekaevamistega, mis toimuvad, kui mõni kalmistu jääb hoonete või teede ehitamisel ette. Samas tehakse matusepaikadel ka teaduskaevamisi, kui uurijal (arheoloogil või antropoloogil) on küsimusi mineviku inimeste kohta ja vastuse saab vaid luustikke välja kaevates. Et hauarahu on püha, on selliste uuringute hulk väike. Enamjaolt avatakse matmispaiku vaid juhul, kui need on hävimisohus. Seda tõestab ka tõsiasi, et viimase nelja aasta jooksul on Tartu Ülikooli arheoloogid kaevanud paarikümnel kalmistul, millest vaid üks avati teaduslike uuringute tõttu.

    Luu-uurija määramas maetu sugu puusaluu kuju järgi. Foto: Marge Konsa
    Luu-uurija määramas maetu sugu puusaluu kuju järgi. Foto: Marge Konsa

    Kes ja miks uurivad inimluid?

    Kaevamistelt pärinevate inimluude uurimisega tegelevad osteoloogid ehk „luu-uurijad“. Osteoloogia on luuteadus, mis vaatleb luustruktuure ja skeleti osi, nende kuju, funktsioone, patoloogiaid, luustumisprotsesse ja luu vastupidavust. Peale arheoloogia kasutatakse luuteadust ka füüsilises antropoloogias, selgroogsete paleoontoloogias, zooloogias ja kohtumeditsiinis.

    Inimluud kannavad endas infot muistsete inimeste eluviiside ja haiguste kohta. Just skelette uurides saame suurel hulgal bioloogilist teavet, mille põhjal on võimalik teha järeldusi mineviku inimese eluviisi, füüsilise koormuse, toitumise ja kehalise tegevuse kohta. Ja mis veelgi olulisem – luustikke vaadeldes ei uurita neid kui pelgalt skelette, vaid nende taga üritatakse näha reaalseid inimesi

    Paranenud löögihaavadega otsmikuluu. Foto: Martin Malve
    Paranenud löögihaavadega otsmikuluu. Foto: Martin Malve
    Tartu Püha Jüri kalmistult leitud süüfilise tunnustega mehe kolju. Foto: Raido Roog
    Tartu Püha Jüri kalmistult leitud süüfilise tunnustega mehe kolju. Foto: Raido Roog

    Mis on paleopatoloogia?

    Paleopatoloogia on teadus mineviku inimpopulatsioonides põetud haigustest. Selle kaudu saame otsest teavet nii mineviku inimeste kui ka ühiskondade tervisliku seisundi kohta. Skelette uurides on võimalik kindlaks teha luid kahjustavate haiguste vanus ning näha nende tagajärgesid luudel aegadel, mil meditsiin tänapäeva mõttes veel puudus. Paleopatoloogias kasutatakse mitmesuguseid meetodeid, tehnikaid ja lähenemisi– nagu anatoomia uurimist, röntgenit, DNA-uuringuid ja histoloogiat ehk kudede õpetust. Praeguseks on luu-uurijad analüüsinud populatsioonipõhiselt põllumajanduse arengu, ümbruskonna ja kultuuri mõju inimestele ning nende tervisele. Lisaks sellele on vaadeldud tööst tingitud füüsilist koormust ning surma põhjustanud traumasid kui märke vägivallast ja lahingutegevusest. Paleopatoloogia abil saadud teadmised avardavad meie arusaamu ka tänapäevastest luid kahjustavatest haigustest, andes informatsiooni nende ajaloost. Enim on uuritud süüfilist, leeprat, tuberkuloosi ja reumaatilist artriiti. Nimetatud uuringud on andnud teavet, mida kasutatakse ka nüüdisaja meditsiinis.

    Luustiku väljapuhastamine Tartu Püha Maarja kalmistu päästekaevamistel 2010–2011.  Foto: Kristel Külljastinen
    Luustiku väljapuhastamine Tartu Püha Maarja kalmistu päästekaevamistel 2010–2011. Foto: Kristel Külljastinen

    Kuidas kaevatakse inimluid?

    Inimluude kaevamine on küllaltki aeganõudev protsess, sest luud on üsna haprad ja neid välja puhastades tuleb olla väga hoolas. Eriti täpselt tuleb dokumenteerida skeleti paiknemine. Luustik joonistatakse ja pildistatakse, et hiljem oleks uurijal võimalik rekonstrueerida inimese asend hauas ja viis, kuidas surnu on sinna asetatud. Märgitakse ka haualohu mõõtmed, kas surnu oli maetud kirstus või surilinas ning kas talle olid omaksed midagi kaasa pannud (nt münte, ehteid).

    Välitöödel kasutatakse luustike väljakaevamiseks pintsleid ja kühvlikesi ning pärast kaevamisi tuuakse luustikud luuhoidlatesse, kus need puhastatakse ja pannakse karpidesse. Seejärel asuvad neid uurima juba luu-uurijad ehk osteoloogid. Osteoloogid osalevad ka aktiivselt arheoloogilistel välitöödel, kus juhendavad skelettide väljapuhastamist, ülesvõtmist ning kirjeldamist.

    Kaariesest puretud parema ülalõualuu esimene tagapurihammas. Foto: Kristel Külljastinen
    Kaariesest puretud parema ülalõualuu esimene tagapurihammas. Foto: Kristel Külljastinen

    Miks on see oluline?

    Inimluude uurimisel saab mineviku inimeste haiguste ja tegevuste kohta palju teavet, neis peitub tohutu infopotentsiaal. Arheoloogilise luuainese analüüsimisel muutuvad ja avarduvad kindlasti meie arusaamad esivanematest ning seda kasutavad teadmiste suurendamiseks ka teised uurimisvaldkonnad, näiteks ajalugu. Osteoloogia abil saaksime välja selgitada isegi selle, kas kuulsat Sakala vanemat Lembitut kiusas hambakaaries või olid tema hambad täiuslikus korras. Seda muidugi juhul, kui leiame Lembitu luustiku.

  • Kuidas arheoloog kaevab?

    Kui näete kõndimas peaaegu üleni mullast kogu, mudarada järel, võite olla üsna kindel, et see on arheoloog, kes parasjagu tuleb välitöödelt. Ent mida arheoloogid nii-öelda „augus“ teevad? Kas piisab pintslikese ja kühvlikesega pinnase ühest kohast teise tõstmisest või on nooleotste väljakaevamine tegelikult keerulisem?

    Arheoloogi tööring:

    Eeltööd

    Arheoloog läheb kaevama kas oma teaduslikust huvist lähtudes, mille puhul valib ise muistise välja, või tulenevalt vajadusest, näiteks kui muistis on hävimisohus. Sõltumata põhjustest, miks välitöödele minnakse, on vaja koguda võimalikult head eelteadmised muistise kohta, mida kaevama asutakse. Selleks tutvutakse varem olemasoleva infoga, näiteks teadetega huvipakkuvast piirkonnast pärit juhuleidudest või kohaliku pärimusega.

    Oluline on selgeks teha ka muistise ümbrus: millisel maastikul objekt asub, kui palju on maaparandustööd keskkonda mõjutanud jne. Nii tekib arheoloogile ettekujutus sellest, mida ta üldse leida võib. Näiteks kui on teada, et piirkonnas on leitud inimluid, võib neid ka kaevamistel oodata. Ühtlasi vaadatakse muistis enne kaevamist üle ehk fikseeritakse selle olukord ning arheoloog saab hinnata töö mahukust, maksumust ja kavandada esialgse tööplaani.

    Enne välitöödele minekut veendub arheoloog, et lahendatud on ka kõik olmeküsimused. Vajaduse korral otsitakse lähiümbruses ööbimiskoht ning kantakse hoolt pesemise ja toidutegemise võimaluste eest. Kaevamiste ajal võidakse ööbida telkides, kohalikes koolimajades, mõnel juhul ka külalistemajas – kõik sõltub muistise asupaigast, ligipääsetavusest, eelarvest, kaevamistele kuluvast ajast ja kaevajate hulgast.

    LVarul_Kuidas_arheoloog_pilt_1a
    Väljavõte Rõngu kihelkonna arheoloogilisest kirjeldusest. Noppel 1926, lk 17 (TÜAK)

    Arheoloogi tööriistad sõltuvad suuresti sellest, mida või millist kihti kaevatakse. Ehitusrusu kihti kaevatakse labidatega, luustikke puhastatakse pintsli ja orgikestega. Peamiseks tööriistaks on tänapäeval siiski kellu või väike aiakühvel. Nendega saab pinnast eemaldada üsna kiirelt, aga samas säilib kontroll ja leide märgatakse neid algupärasest asukohast liigutamata. Arheoloogid kasutavad peale labidate ja kellude lusikaid, nuge, eri suuruses pintsleid, kõplaid, rehasid.

    LVarul_Kuidas_arheoloog_pilt_3
    Foto: Liivi Varul

    Lisaks vahenditele, millega pinnast eemaldada, vajavad arheoloogid ka mõõteriistu, näiteks nivelliiri ja tahhümeetrit.

    LVarul_Kuidas_arheoloog_pilt_4
    Foto: Viire Pajuste

    Välitööd

    Välitööde alguses määratakse ala, mis läbi kaevatakse. Selle märkimisega maapinnale moodustub enamasti kas ristküliku- või ruudukujuline kaevand. Mahamärkimisel arvestatakse võimalikult palju ka ilmakaartega, mis teeb hilisema dokumenteerimise lihtsamaks.

  • Hundiseaduse aegu

    Filmi peategelane sorts Meleleiv
    Filmi peategelane sorts Meleleiv
    Hoogne ärasaatmisrituaal täis soome-ugri ängi
    Hoogne ärasaatmisrituaal täis soome-ugri ängi
    Meleleiv võitluses tugeva vastase vastu. Ta eelistab relvana
    Meleleiv võitluses tugeva vastase vastu. Ta eelistab relvana
    Villane kootud rõngaskapuuts teeröövli peas. Mõõgahoobi eest ei kaitse, aga vähem
    Villane kootud rõngaskapuuts teeröövli peas. Mõõgahoobi eest ei kaitse, aga vähem
    Meleleiv kloostris – blond eestlane tumedapäiste sakslaste keskel
    Meleleiv kloostris – blond eestlane tumedapäiste sakslaste keskel

    Eesti filmikunstil on täitunud väärikas 100 aasta juubel ja just seetõttu otsustasimegi arutleda ühe unustatud linateose üle. Et film on üks võimsamaid inimeste ajalooteadvuse kujundajaid, on oluline uurida ja lahti mõtestada selles leiduvat infot. Artiklis mõtisklemegi, kuidas võib film mõjutada vaatajate ajalooteadvust ja kui korrektne on ekraanil nähtud minevikukäsitlus.

    Valik langes võrdlemisi vähe tuntud filmi peale, milleks on 1984. aastal tehtud „Hundiseaduse aegu“. Jüriöö ülestõusu eelsele ajale keskenduva teose käsikiri pärineb kirjanik Arvo Valtoni sulest, lavastajaks oli legendaarne filmimees Olav Neuland. Filmis astus üles tolle aja näitlejate raskekahurvägi: Arvo Kukumägi, Egon Nuter, Jüri Krjukov, Rein Aren, Heino Mandri, Jüri Järvet.

    Keskseks tegelaseks on Kukumäe mängitud eesti soost külavanema poeg ja sorts Meleleiv, kes läheb kloostrisse õppima ja aitab oma teadmistega võidelda koduküla õigluse eest. Filmis saab rohkelt näha soome-ugri ängi, mida võimendab Sven Grünbergi suurepärane filmimuusika.

    Valtoni loodud tegelased on mustvalged ja selgelt tollele ajastule vastavate tunnusjoontega. Filmist näeme, et vanad eestlased olid maausku ja metsatark oli nende jaoks äärmiselt tugev autoriteet. Seda joont hoiab ka Valton – metsatark vastutas perekondlike ja usuliste teemade eest ning poliitiline võim oli koondunud külavanema kätte.

    Erinevalt traditsioonilisest käsitlusest oli ordumeister filmis positiivne tegelane, kes usaldas maarahvast ja hoidis tülides nõid Meleleivi poole. Saksastunud vasallid olid aga äärmiselt ebasümpaatsed tegelased ning nende vahel käis tugev võimuvõitlus.

    Arheoloog Ain Mäesalu on öelnud, et Valton tõi filmi ühe olulise varjatud mõtte ka tänapäevast –tegevus toimus küll keskajas, aga väga hästi oli kaadrite taha peidetud asjaolu, et mures oldi uue venestamislaine pärast. 1978. aastal sai Eestimaa Kommunistliku Partei keskkomitee I sekretäriks läbini venemeelne Karl Vaino. Üha rohkem toodi Venemaalt Eestisse töölisi ja ehitajaid, järjest enam pääses võimule karjeriste, mille tõttu tekkis mure eesti rahva püsimajäämise pärast.

    Intelligentsemad seltskonnad arutasid sel ajal sageli, kuidas survele vastu seista ja eesti rahvast päästa. Kas selle nimel tuli astuda kommunistlikusse parteisse, saada hea elu peale ja pürgida teatud võimupositsioonile või jääda jäärapäiselt parteituks ja püüda igati Nõukogude võimule vastu seista? Valton oli selgelt teise suuna pooldaja, mida filmis illustreerisid eesti soost saksastunud ebasümpaatsed vasallid.

    Kuigi arheoloogide vaatepunktist on filmis mitmeid ebatäpsusi esemete ja paikade suhtes, näiteks sõjameeste ebapraktilised ja hilisemast ajast pärinevad turvised ning linnuse paiknemine paksu metsa sees, oleme seisukohal, et tegemist on väga vajaliku filmiga. See toob esile ajaloosündmuste keerukuse ning näitab, kui raske on tänapäeval minevikusündmusi mõista.

    Hoolimata linateose väikesest eelarvest on film huvitav ja mõtlemapanev, mis annab vaatajale võimaluse heita pilk nende eestlaste maailma, kes olid ülestõusu ajal sunnitud oma rahvuskaaslaste vastu võitlema.

  • Rännak Tõva vabariigi ajaloo ja uskumuste keskele

    Vaade, mis jäi südamesse ja iseloomustab minu jaoks kõige paremini Tõvamaad. Foto: Tuuli Kurisoo
    Vaade, mis jäi südamesse ja iseloomustab minu jaoks kõige paremini Tõvamaad. Foto: Tuuli Kurisoo
    Avamistseremooniaks tulid kohale ka kohalikud šamaanid.. ..küll ei toimunud see keskööl ja veri jäi valamata, aga jumalatelt paluti siiski leppimist meie tegevusega. Foto: Tuuli Kurisoo
    Avamistseremooniaks tulid kohale ka kohalikud šamaanid.. ..küll ei toimunud see keskööl ja veri jäi valamata, aga jumalatelt paluti siiski leppimist meie tegevusega. Foto: Tuuli Kurisoo

    Siberis, Aasia geograafilises keskpunktis asuv Tõvamaa on omamoodi paik. Sealsete inimeste igapäevaelu on kujundanud veekogude – eelkõige Jenissei – lähedus, kohati lõputuna näivad mäeahelikud ning kõikjal laiutav stepimaastik. Tuhandeid aastaid on nomaadlus aidanud sealsel rahval ellu jääda. Käsikäes ja ühtmoodi olulisena eksisteerivad budism ja šamanism. Möödunud aasta juunis avanes loo autoril võimalus osaleda Tõva Vabariigis toimunud arheoloogilistest kaevamistest.

    Minu reis Tõvamaale sai teoks Venemaa Geograafia Seltsi vahendusel, kelle kaudu võtsin osa Kõzõl-Kuragino-nimelisest ekspeditsioonist (kestus 2011–2014), mille käigus teostatakse arheoloogilised päästekaevamised muististel, mis jäävad Tõva pealinna Kõzõli ja Krasnojarski piirkonda ühendava rajatava raudtee alla. 2012. aastast alates on tegu rahvusvahelise projektiga ning tudengitest vabatahtlikke kaevajaid värvatakse lisaks Venemaale veel paljudest riikidest. Mina osalesin projekti esimese rahvusvahelise grupi koosseisus.

     

     

    Kaevamiste argipäev. Puhastame hoolega kive. Foto: Julia Somnikova
    Kaevamiste argipäev. Puhastame hoolega kive. Foto: Julia Somnikova

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Katkendeid reisipäevikust:

    4. juuni 2012

    Esimese kaevamiste päeva puhul oli äratus kell kuus, mis aga tähendab, et Eestis oli kell üks öösel. Ärkasin suure ootuse ja põnevustundega tänase päeva suhtes. Objektil saime teada, et tegu on pronksiaegsete kivikalmetega. Paari sõnaga selgitati meile kaevamismeetodit ning paluti tööle asuda. Misjärel aga selgus, et minu meeskonnale usaldati kõige tähtsam ülesanne: lähedal olevasse metsatukka oli vaja välikemmerg ehitada. Minu hommikust saadik kestnud elevus kadus hetkega. Tuleb oodata homset, mis loodetavasti toob mu ellu natukene arheoloogiat.

    5. juuni 2012

    Kuuldavasti ei taha tõvalastest valvurid meie laagrit enam valvata. Nad nõuavad šamaanide kohest sekkumist, sest kardavad, et tänu kalmete kaevamisele võivad nad sealsed vaime kohata.

    Tagantjärele tuleb tõdeda, et rohkem selleteemalisi jutte me ei kuule. Ei tea, kas vahetusid valvurid või tehti esivanemate hingedega rahu.

    Täna algasid minu jaoks ka arheoloogilised kaevamised: esimeseks tööülesandeks oli kalme suuremast rohust puhastamine. Töövahendeid esialgu napib, aga loodetavasti on see alguse asi. Kuna kliima on siin kuiv, siis möödus tööpäev mõnusas tolmupilves, rääkimata ligi 40kraadisest temperatuurist ja lagipähe paistvast päikesest. Kodus pidi kuuldavasti olema klassikaline suvine suusailm: sajune ja 17–18 soojapügalat.

    Arheoloogilisest perspektiivist on Tõva väga tuntud paik, tänu kesksele asukohale on alates paleoliitikumist seda loendamatul hulgal rändrahvaid läbinud ning materiaalsesse kultuuri oma jälje jätnud. Nii leidub Tõvas tuhandeid eriilmelisi ja -aegseid kalmeid. Mina kaevasin pronksiaegse Mongun-Taiga kultuuri kivikalmeid (9.–8. saj eKr), mis kuuluvad ühele järjekordsele rändrahvale, kelle eripäraks oli oma surnute matmine ümara põhiplaaniga kivikalmetesse ilma igasuguste esemeteta.

    10. juuni 2012

    Lisaks kaevamistele, mis jätkuvalt esinevad konstruktsiooni, st kalmekivide väljapuhastamises, käisime eile Tõva rahvusmuuseumis, kus külastasime arheoloogia väljapanekut. Muuseum oli hiljuti korda tehtud, püsiekspositsioon tundus üsna värske olevat ja meeldiva üllatusena rääkis tõvalannast giid inglise keelt.

    Kõige kuulsam arheoloogiline periood on seal kandis seotud sküütide asustusega (8.–2. saj eKr). Suur osa arheoloogilisest ekspositsioonist keskendubki nende kultuurile, loomornamendile, ratsavarustusele ja relvadele. Väljapanekul olid leiud kääpast tingliku nimega Aržanis II (7. saj eKr), kust arheoloogid leidsid üle 9300 eseme, millest umbes 5700 olid kullast. Muinasjäänuste hulgas oli ka loendamatul hulgal helmeid. Tegu on perioodi ühe silmapaistvama matusega maailmas.

    Neid leide imetledes tundus uskumatu, kuidas selline asi on üldse võimalik. Jäi mulje, et peaaegu kõik oli tehtud kas kullast või sellega kaunistatud: isegi kuninga püksid olid üleni kullast!

    Tagasivaatavalt tuleb tõdeda, et see mägine maa koos oma looduse ja kultuuriga jäi südamesse. Lisaks olen erialaselt omandanud eriti kõrgetasemelise kalmekivide puhastamise oskuse, sest matused ja leiud jäid paraku teiste vahetuste jaoks.

    ________________________________

    Rohkem infot projekti ja Tõva Vabariigi kohta vt Venemaa Geograafia Seltsi kodulehelt: http://www.rgo.ru/

    Kääpa Aržanis II kohta vt nt Saksamaa Arheoloogia Instituudi kodulehelt:

    Complete excavation of the kurgan Arzhan 2 including an undisturbed royal grave (late 7th century B.C.). http://www.dainst.org/en/project/russian-federation-tuva-arzhan?ft=all

  • Mammutiluude jahil

    Mammutiluude jahil

    Parajasti ollakse keskendunud ühele suuremale luufragmendile, mis on liivases pinnases paistma hakanud.
    Parajasti ollakse keskendunud ühele suuremale luufragmendile, mis on liivases pinnases paistma hakanud. Foto: Lembi Lõugas.

    Viimane, Valdai jääaeg kestis umbes 120000–10000 aastat tagasi ning selle mandriliustik ulatus vaid osaliselt Poola aladele. Seetõttu jäi riigi lõunaosa jää purustavast mõjust puutumata. Tänu sellele ongi seal vanema kiviaja leiud hästi säilinud, sh mammutiluud. Et näha ja ka omal nahal kogeda, kuidas mammutiluid ja teisi iidvanu leide välja kaevatakse, käisin 2012. aasta suvel Krakówis.

    Krakówi linnas, Spadzista tänava ümbrusest on mammutiluid leitud ning teaduslikult kaevatud ja uuritud juba alates 1960. aastatest. Ka tänavu võis seal silmata gruppi arheolooge ja tudengeid, kes usinalt, kühvlid käes ja terav pilk silmis, liivast pinnast kaevasid.

     

    Tegemist oli paigaga, kus umbes 27000 aastat tagasi kütiti ning tükeldati mammuteid. Vähemal määral leidus ka teiste loomade, näiteks polaarrebaste luid, mis viitavad soojade rebasenahkade kasutamisele. Samas lähedal paiknev kõrgendikuserv oli mammutiküttidele soodne paik: sinna aeti loomad lõksu ning seejärel nad surmati. Mammutite tükeldamisest ja tõenäoliselt ka liha osalisest toiduks tarvitamisest on sealses pehmes liivas (nn lössis) säilinud luufragmente, tulekivist tööriistade katkeid ning söelaike.

    Ettevaatlikult eemaldatakse mammuti ülemise lõualuu fragmendi ümbert pinnast. Foto: Lembi Lõugas.
    Ettevaatlikult eemaldatakse mammuti ülemise lõualuu fragmendi ümbert pinnast. Foto: Lembi Lõugas.

    Mõnekümne sentimeetri paksune kultuurkiht sisaldas üsna palju mainitud leide. Iga natukese aja tagant tõstis mõni arheoloogiatudeng pead ja hüüatas: „Tulekivi!“ või „Luu!“ Seejärel fikseeriti leiu asukoht, suleti leid sildistatud kotikesse ning kirjutati kõik leiuandmed hoolikalt üles.

    Minule anti naljaga pooleks ülesanne leida mammuti purihammas. Tõsi, käsu peale ei ole võimalik maa seest vajalikku leidu välja kaevata, kuid asusin siiski oma ülesannet täitma. Miks just purihammast? Sest hambad säilivad maa sees kõige paremini ning annavad kord elanud looma kohta kõige rohkem infot. Mitmekümne tuhande aasta vanune mammutihammas võib isegi uurimiseks vajalikku DNAd sisaldada.

    Eve_Rannam2e_Mammutiluude_jahil_pilt3_web
    See foto on tehtud juba 2011. aastal. Käes on mul samal suvel Krakówist leitud mammuti terve purihammas. Foto: Lembi Lõugas.

    Kaevata oli väga meeldiv: ilm oli ilus, pinnas mõnusalt pehme, seltskond tore ning avastusi tuli rohkesti. Leidsin küll väiksemaid ja suuremaid luu- ja võhatükikesi ning tulekivikilde, kuid purihammast mitte. Lõpuks, viimasel tööpäeval sattus mulle kätte üks imeliku kujuga hambafragment. Algul ei osanud ma seda mammuti omaks pidadagi, kuid kaevandi juhataja kinnitas, et see on tükk mammuti purihambast. Kuigi tegemist oli vaid väikese fragmendiga, olin oma leiu üle väga õnnelik.

    Krakowist leitud mammutiluud kuulusid karvasele mammutile (Mammuthus primigenius). Tänu tervetele skelettidele ning Siberi igikeltsast leitud mammutimuumiatele teame üsna täpselt nende loomade välimuse, elutegevuse ning neid ümbritsenud keskkonna kohta.

    mammut_web
    Karvane mammut. Joonis: Meelis Brikker.

    Kes olid mammutikütid ja kuidas nad välja nägid? Sellest saab aimu Krakówi arheoloogiamuuseumi külastades.

    Kuigi Eestist on mammutileide vaid kolmekümne ringis, on need siiski osake meie ala ajaloost. Olles kursis lõuna pool tehtava uurimistööga, saame oletada, missugune võis olla siinne keskkond ajal, mil ringi liikusid suured mammutikarjad.

    Eve_Rannam2e_Mammutiluude_jahil_pilt5_web
    Nii on kujutatud 21000 aastat tagasi elanud mammutikütte Krakówi arheoloogiamuuseumis. Pöörake tähelepanu ka inimkujude jalge ette asetatud mammuti alalõualuule. Foto: Lembi Lõugas.
  • Haruldane sõjanuiapea Hargla Tammekülast

    Haruldane sõjanuiapea Hargla Tammekülast

    2008. aasta suvel leiti ansambli Metsatöll trummari Marko Atso Harglas Tammekülas asuva talu õuelt pronksist nuiapea, mille sarnaseid pole Eestist varem avastatud.

    Ain_M2esalu_Haruldane_S6januiapea_Hargla_Tammekylast_1Haruldane nuiapea tuli päevavalgele maapinna planeerimistööde käigus mulla seest. Leiukoha ümbruses aga puudub arheoloogiline kultuurkiht, mis võiks jutustada selle salapärase relva lugu. Seetõttu tuleb eseme analüüsimiseks kasutada mujalt saadud teavet: sarnaseid nuiapäid, kunstiteoseid ja kirjalikke allikaid.

    Venemaalt leitud seda tüüpi nuiapeade kohta märgitakse, et nende pronksist korpuse sisemus oli täidetud pliiga. Tammeküla eksemplar on siiski tühi, mistõttu ka suhteliselt tagasihoidliku kaaluga – vaid 184,7 grammi.

    Relv või võimusümbol
    Löögijäljed Hargla Tammeküla sõjanuia suurtel nukkidel annavad tunnistust tõsiasjast, et seda kasutati relvana. Ebaühtlasemalt ja vähem on kulunud väiksemad nupud, mõnevõrra rohkem on kulunud suurtest nukkidest ühel pool asuvad nupud.

    Tõenäoliselt näitab see, kuidas asetses nuiapea 60–80 cm pikkuse puuvarre otsas. Kui nuiaga lõi peamiselt ratsanik ja esmajoones vastu jalameeste kiivreid, kulusid rohkem ülalpool asunud nupud. Kui aga nuia valdajaks oli jalgsi võitlev sõdalane, võisid tema antud hoopide tagajärjel kuluda enam hoopis alumised nupud.Ain_M2esalu_Haruldane_S6januiapea_Hargla_Tammekylast_2

    Mitmed relvaajaloolased, kes on käsitlenud 11.–13. sajandi metallpeadega nuiasid, rõhutavad, et need olid kasutusel küll relvadena, aga samas võisid olla ka kõrgemat staatust näitavad võimusümbolid.

    Eesti arheoloogiliste leidude seas tunti seni vaid kolme metallist nuiapead (joon 3), mis meenutavad äralõigatud ehk n-ö fassetitud nurkadega kuupi. Selliste nuiapeade välimus näitab, et ka neid kasutati relvadena. Esemete leiukontekst viitab võimalusele, et tegu võis olla ühtlasi kõrgema staatusega isiku võimusümboliga.
    Fassetitud nurkadega sõjanuia on kujutatud Saaremaal Karja kiriku skulptuuril (joon 4). Ühe hüpoteesi järgi kujutatakse sellel Püha Nikolausega seotud imetegu, mille põhjal tõi Nikolaus koju tagasi paganliku üliku juurde veinikallajaks röövitud nooruki.
    Helen Bome ja Kersti Markuse arvates võib kujutatud nuiamees sümboliseerida kohalikku vanemat, kes oli oma poja võõrsilt tagasi saanud. Seega võib mehe käes olev nui kujutada ka Saaremaa üliku võimutähist. Karja kiriku ehitamise ja skulptuuride valmimise ajana on viimasel ajal välja pakutud aastaid 1262–1285.

    Sõjanuiasid märgitakse veel 14. sajandi teisel poolel Tallinnas koostatud kahes dokumendis, linnamüüritornide pealike ja neile eraldatud relvade nimekirjas. RelvAin_M2esalu_Haruldane_S6januiapea_Hargla_Tammekylast_5adest märgitakse siiski üksnes nuiasid ja ambe.

    Ammud olid sel ajal linnade kaitsmisel kõige olulisemad relvad. Nuia kui sõjariista hädavajalikkus keskaegses linnamüüritornis on aga vägagi küsitav. Kas ei võinud nuiad sümboliseerida hoopis tornipealikele antud võimu? Tornipealik pidi ilmselt peale oma torni organiseerima ka teatud linnamüürilõigu kaitset. Nõnda oli tal täita tähtis roll ja ta pidi olema kõigile äratuntav. Tegemist on siiski üksnes hüpoteesiga, mida nappide allikate põhjal pole võimalik tõestada.

    Kes oli see meister?

    Rootsist on leitud üks üpris omapärane sõjanui, millel esinevad sellele nuiatüübile iseloomulikud elemendid, kuid ühel küljel on aga kujutatud mehe nägu (joon 5). Nuia valmistaja võis eeskuju võtta ühelt teiselt, veelgi rohkemate kaunistustega nuiatüübilt, mille üksikuid esindajaid on leitud peamiselt Skandinaaviast ja Inglismaalt.

    Viimaste seas torkab silma Ahvenamaalt leitud eksemplar, mis on jõudnud isegi postmargile (joon 6). Margil on nuia pinnalaotus. Sellel kujutatud mehi tahaks esmapilgul seostada 12.–13. sajandi rõngasrüüsid kandvate ristisõdijatega, kes annavad mingit vannet. Seevastu margi esiplaanil olev mees tundub olevat munk.

    Naabermaade leidude dateeringute põhjal võib arvata, et Tammeküla sõjanui pärineb samuti 12. või 13. sajandist. Raskem on kindlaks teha eseme valmistamiskohta.

    Ain_M2esalu_Haruldane_S6januiapea_Hargla_Tammekylast_6Pronksivalamise asjatundjate hinnangul on selle teinud väga heade oskuste ja kogemustega meister. Kuna seda tüüpi nuiapäid on seni kõige arvukamalt leitud Venemaalt, võib esialgu oletada, et ka Tammekülast leitud eksemplar on seal valmistatud.

    Samas pole usutav, et Tammeküla nuiapea oleks ostetud Venemaalt mõne linna turult. Seni avaldatud nuiapeade joonistelt ja fotodelt torkab silma, et suurel osal arheoloogide poolt ühe tüübi alla paigutatud nuiapeadel on detailides ja kaunistustes siiski märgatavaid erinevusi. Selle põhjal võib oletada, et põhiosa neist pole valmistatud kindla eeskuju järgi ega mitu tükki järjest.

    Kõne alla tuleb võimalus, et osav meister tegi nuiapäid üksikeksemplaridena ja üksnes siis, kui mõni ülik oli esitanud tellimuse. Seda oletust toetab fakt, et võrreldes teiste relvadega, nagu odaotsad, sõjakirved ja mõõgad, mille hulgas kohtab ka detailides väga sarnaseid eksemplare, on pronksist nuiapead siiski suhteliselt erinevad ja igal pool küllaltki harvaesinevad leiud.

    Sõjanuia Eestisse sattumise küsimuses saab välja pakkuda üksnes oletusi. Näiteks võis nuia kaotada keegi Vene ülik 12.–13. sajandil Kagu-Eestisse tehtud sõjakäigul või ehk pudenes see tema vöölt põgenemise ajal. Kui aga mõnel siinsel vanemal oli näiteks perekondlikke kontakte mõne Vene ülikuga, siis võis see nuiapea siia jõuda ka kingitusena.

    Analoogsed leiud mujalt

    Hargla Tammeküla nuiapea kuulub Anatoli Kirpitšnikovi koostatud tüpoloogia järgi kolmandasse tüüpi. Sinna kuuluvaid nuiapäid on teada vaid veidi üle kahekümne. Neid on sagedamini ette tulnud Vana-Vene riigi aladel (joon 2: 1–3), üksikuid eksemplare on leitud Kaama jõe keskjooksult, omaaegse Volga-Bulgaaria ja tänapäeva Bulgaaria alalt, Ungarist, Poolast ja endiselt Ida-Preisimaalt, Leedust, Lätist, Rootsist ning Soomest.

    Kirpitšnikovi nuiapeade klassifikatsioonis sarnanevad nendega ka IV tüübi esindajad, millel on kaheksa väikse nupu asemel püramiidjad nukid (joon 2: 4–6). Teiste elementide poolest on mõlemat tüüpi nuiapead väga sarnased ja lähedane on ka nende levikuala.

    Kõige enam on IV tüübi esindajaid leitud Vana-Vene riigi territooriumilt (26 eksemplari), sealjuures arvukamalt esineb neid Kiievimaal. Üksikuid IV tüüpi nuiapäid on leitud Volga-Bulgaariast, Serbiast, Ungarist, Valgevenest, Poolast, Ida-Preisimaalt ja Leedust. Neile lisanduvad veel kolm eksemplari Lätist ja neli Rootsist.

    Kirpitšnikov dateeris mõlemad tüübid 12. sajandisse ja 13. sajandi I poolde. Tema arvates valmistati neid peamiselt Lõuna-Vene linnades mongolite sõjakäiguni 1240. aastal. Siiski on Lätist Asote linnuselt ühe IV tüüpi nuiapea katked ja Novgorodist III tüübi esindaja leitud 13. sajandi II poole kultuurikihist. Seega võidi vaadeldavaid esemeid valmistada veidi hiljemgi või olid mõned eksemplarid lihtsalt pikemat aega kasutusel.

    Ain_M2esalu_Haruldane_S6januiapea_Hargla_Tammekylast_3

  • Enneolematu hauarüüste Niklusmäel

    Enneolematu hauarüüste Niklusmäel

     Anna Hints. Üllatavalt hästi olid säilinud puidust kirstud, mis tavaliselt hävivad maapinnas kiiresti.
    Üllatavalt hästi olid säilinud puidust kirstud, mis tavaliselt hävivad maapinnas kiiresti. Foto: Anna Hints

    Niklusmägi asub Lõuna-Eestis, Valgast kümne kilomeetri kaugusel Rautina järve ääres. Kohalike sõnul algas kalme rüüstamine kuus aastat tagasi ja kestis kokku neli aastat. Kalmet rüüstati nii kopaga kui ka käsitsi, väljatõstetud pinnas käidi üle metallidetektoritega ning hinnalised leiud koguti kokku. Rüüstajate jaoks väärtusetud asjad nagu noad, naelad, potikillud, helmed, rõivajäänused jm jäeti lihtsalt maapinnale vedelema. Arvatavasti jahiti ennekõike münte, kuid kaasa võeti ka ehted. Nii jagus tööd aastateks ja isegi osa pinnasest veeti minema, et seda mujal läbi vaadata.

    Kui metsa alla tekkisid esimesed mullahunnikud, ei osatud hauarüüstet esialgu aga kahtlustada, sest muinsuskaitse kaitsetahvel asus mäe teise külje peal, kalmekohast eemal. Samas teadsid kohalikud rääkida, et rüüstatud kalmest oli juba nõukogude ajal luid välja tulnud, kui kalme servast kruusa võeti ja läbi matmispaiga tee rajati. Eks juba vanad jutud kõnelevad, et mägi peidab endas varandust, mida poisikesed on ka sealt otsimas käinud.

    Niklusmäel tegutsejaid eristab varandust otsivatest poisikestest aga hauarüüste suur organiseeritus – kohalikud räägivad lausa vahti pidanud mehest kalmele viiva tee otsas. Lisaks erinevalt poisikeste varandusejahist on tänapäeval varanduseotsijate tööriistadeks saanud detektorid ja kopp. Muististe rüüstamine on võtnud tehnika arengu tõttu tööstusliku mõõtme.

    Heiki Valk. Arheoloogidele avanenud pilt kalmelt. Kalme pind oli kopaga segi pööratud.
    Arheoloogidele avanenud pilt kalmelt. Kalme pind oli kopaga segi pööratud. Foto: Heiki Valk

    Niklusmäel olid nimetatud tööriistad kasutusel ja arheoloogide kohale jõudes avanes vanast matmispaigast masendav pilt – leiud vedelesid maapinnal ja inimluud turritasid kraavide servadest välja. Kuigi kalme südamik oli lõhutud, loodeti päästa osa seal olevast informatsioonist, sest kaevatud kraavide servad olid varisemisohus. Nii toimusidki 2012. aasta augustis Niklusmäel üle nädala kestnud arheoloogilised päästeuuringud, mida toetas piiriülese koostöö programmi projekt „Arheoloogia, võim ja ühiskond“.

    Kaevamiste käigus selgus, et lõhutud on palju rohkem kui esialgu näis: läbi oli kaevatud kogu kalmesüdamik – enam kui 350 m². Ka ilmnes, et tegu pole kaugeltki tavapärase keskaegse või uusaegse külakalmega. Rohked põlenud luud viitasid sellele, et kalme rajati juba muinasajal, kui põletusmatus oli laialt levinud traditsioon. Põlenud kalmekivid ja tume muld mäelael näitasid, et surnuid põletati otse kalmel.

    Lisaks leidus kalme pinnases mördi, telliskivide ja aknaklaaside tükke, mis viitavad katoliku kabelile. Ka rahvajutud kinnitavad, kuidas mäel asus kirik, mis lähedal asuvasse järve uppus. Arheoloogilised leiud tõestavadki pühakoja olemasolu, kuigi kokkusulanud aknaklaasikillud näitavad, et kabel on hoopis põlenud.

    Suurim üllatus hargnes lahti Tartu Ülikooli arheoloogialaboris, kui hakati uurima kopaga segamini keeratud pinnasest ühes tükis üles võetud pinnasekogumit. Põhjust tervikliku pinnasekogumi kaasavõtmiseks ja analüüsimiseks andsid liiva sees nähtavale tulnud riidejäänused. Puhastamisel tuligi liivakogumist välja pealuu, millel olid säilinud juuksed koos mitme helmeste ja pronksiga kaunistatud peapärjaga.

    Niklusmägi oli ja on väga huvitav koht, mille südamik on omakasu nimel julmalt hävitatud. Siiski leidub vanade puude juurte kaitse all ja kalme servapoolsetes osades ka lõhkumata luustikke.

    Kuigi loodan, et Niklusmäe kalmerüüste jääb ainukeseks omataoliseks näiteks Eesti kultuuripärandi hävitamisest, pole välistatud, et hauarüüstajad on leidnud endale mõne teise kalme, mis neile tulu toob. Siinkohal kutsungi üles teavitada Muinsuskaitseametit kõigist omaalgatuslikest kaevamistest kalmetel.

    Anna Hints. Puud kaitsesid osa luustikke kopa eest, milleni jõudmiseks pidid arheoloogid kaevuma puu juurte alla.
    Puud kaitsesid osa luustikke kopa eest, milleni jõudmiseks pidid arheoloogid kaevuma puu juurte alla. Foto: Anna Hints
     Tanel Saimre. Ühest keskaegsest naisest olid säilinud juuksed koos uhke peapärjaga.
    Ühest keskaegsest naisest olid säilinud juuksed koos uhke peapärjaga. Foto: Tanel Saimre

     

     

  • Saaremaa sepad tundsid oma kunsti

    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_oma_kunsti_pilt2
    Suur osa kaevajatest on Tartu Ülikooli tudengid. Foto: Ragnar Saage

    Septembris jõudsid lõpule arheoloogide kaevetööd Käku sepikojas Saaremaal, kust kahekuuse nõgise töö järel tuli päevavalgele suur hulk mitmesuguseid leide, millest osa kinnitas varasemaid teadmisi, osa aga valmistas arheoloogidele üllatusi. Alumised kihid pole oma saladusi veel üldse paljastanud.

    Info raua töötlemise kohta Käkus jõudis arheoloog Jüri Peetsini tänu külavanem Vladimer Juhandile. Alguses läkski Peets otsima rauasulatuskohta, kuid välja tuli hoopis sepikoda. Muististerikkas piirkonnas asuvas sepikojas tehti kaevamistöid aastatel 2006–2008, 2009. aastal tegeleti peamiselt mõõdistamisega ning 2012. aastal laiendati olemasolevat kaevandit, et jõuda kõigi sepikoja konstruktsioonideni.

    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_sepikoja rekonstruktsioon_autor_Meelis_Brikker
    Rekonstruktsioon Käku sepikojast kaevamistulemuste baasil. Illustratsioon: Meelis Brikker

    Kuigi ka sellel aastal ei suudetud töödega alumiste kihtideni jõuda, on väljakaevatud osas suudetud eristada kolme sepikoda, mis on millalgi hävinud ning seejärel taas enam-vähem samale kohale tagasi ehitatud. Ehitusjäänuste kõrval leiti kõiksugu sepistamisega seotud prügi, praaktooteid ja pooleli jäänud esemeid, mis annavad tunnistust sepikojas toimunud tegevusest.

    Üks põhilisi viise, kuidas leiumaterjali mõtestama hakata, on välja selgitada vastus küsimusele, mis ajast mingi ehitis ja esemed pärinevad. Käku sepikojaaseme puhul on võimalik vastust saada mitmel viisil. Esiteks on olemas suur hulk esemeid, mille kasutusaja saab teada neid varem leitud esemetega kõrvutades. Käku puhul on sellisteks leidudeks püssi rataslukkude detailid 16. sajandi kolmandast veerandist, suur hulk 15.–17. sajandi tabalukke ning 16.–17. sajandisse dateeritud keraamika.

    Teiseks tuleb arheoloogidele appi täppisteadus radiosüsiniku dateerimisega. Selle meetodiga on võimalik määratleda, mis ajal langetati ehitusmaterjalina kasutatud palgid. Jüri Peets on seni lasknud analüüsida kaht proovi, millest esimene jäi 1423.–1631. ja teine 1299.–1439. aastasse. Neid dateeringuid kinnitab ka Tallinna penn 15. sajandi keskpaigast.

    Kokku saadi üsna pikk ajavahemik 14. sajandist 17. sajandini. Artikli jaluses on ajatelg, millel on näha suuremad sündmused Saaremaa poliitilises ajaloos kesk- ja varauusajal. Raske on seostada sepikoja kolme hävimist kindlate ajalooliste sündmusega, nagu rüüsteretked Liivi sõja ajal, kuid sepikoja toodang oli kahtlemata seotud poliitiliste oludega ning mitme püstoli ratasluku leidmine annab märku ärevatest aegadest Liivi sõja perioodil.

    Üldiselt rääkisid leiud siiski rahuajast ja Käku seppade toodang oli mõeldud igapäevaseks kasutamiseks ümberkaudsetes taludes ja mõisates. Silma torkas asjaolu, et sepikojas tehti nii odavaid, talumajapidamises hädavajalikke esemeid kui ka kalleid ja eksootilisi asju, mille arvatavaid ostjaid võiks otsida pigem mõisatest. Lihtsamaks orienteerumiseks eri esemete hulgas on need jaotatud võimalike ostjate järgi kolmeks rühmaks.

    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_oma_kunsti_pilt4
    Sepikojast on leitud nii pooleli jäänud kui ka valmis saanud, aga mingil põhjusel purunenud noapidemeid. Foto: Ragnar Saage

    Lihtsamate kaupade hulka kuuluvad talu- ja mõisamajapidamises hädavajalikud tööriistad nagu vikatid, noad, raudkatlad, hobuserauad. Kabjanaelte suure arvu põhjal otsustades oli rautamine sepale tähtis sissetulekuallikas.

    Järgmise esemerühma ostjaskond moodustab omalaadse keskklassi, kuigi tänapäeva mõistes keskklass keskaja lõpus ja varauusajal puudus. Siia rühma kuuluvad esemed, mida ilmselt võis leida mõisatest, aga ka heal järjel taludest, näiteks tabalukud ja võtmed, nikerdatud luukäepidemega noad ja pronkskatlad. Kui talus võisid need esemed olla hea majandamise märgiks, siis mõisa puhul võib eeldada, et nende olemasolu oli pigem norm kui uhkuseasi.

    Kõige kallimad on muidugi luksusesemed: kaunilt nikerdatud elevandiluust noapidemed ning püstoli ratasluku detailid. On selge, et vandel kui eksootiline materjal oli Saaremaale sisse toodud. Samas ei ole teada, kas noapidet kaunistav keeruline nikerdus on tehtud Käkus või toodi pidemed saarele juba kaunistatud kujul.

    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_oma_kunsti_pilt5
    Vandlist noapide – eksootiline materjal on ühendtud hea käsitööoskusega. Foto: Ragnar Saage

    Samad küsimused kerkisid esile ka rataslukkude puhul. Pole teada, kas sepikoda oli koht, kus neid valmistati, parandati või hoopis vahetati relvade rataslukud välja uuemate lukutüüpide vastu. Oluline on aga asjaolu, et Käku sepikojas tegeleti püssilukkudega.

    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_oma_kunsti_pilt6
    Püstoli ratasluku plaat ja pooleks saetud püssirohusarv. Foto: Ragnar Saage

    Ka pronksist valatud esemete puhul pole selge, kas neid valmistati Käku sepikojas. Ühelt poolt võisid need kuuluda sepikoja toodangu hulka, olid mingil põhjusel katki läinud või praagid. Teiselt poolt on võimalus, et need olid mujal valmistatud ning sepp oli need toormaterjalina kokku ostnud, et neist uusi asju valada.

    Omaette huvitav uurimisvaldkond on küsimused, mis on seotud sepa ja selli ning sepa ja ostja suhtega. Kas sepikojas võiks täheldada teatud tööjaotust sepa ja selli vahel? Kuidas jõudsid uued tehnoloogiad Käku sepikotta? Kas meistri või hoopis linna õppima saadetud selli kaudu? Kas sepp tegi sepiseid turul müümiseks või lävis ta ostjatega isiklikult? Eespool esitatud küsimustele loodetakse vastused leida edasise uurimistöö käigus nii metallograafilisi uuringuid kui ka ajaloolisi allikaid kasutades.

    Kui siin tutvustatud esemete omanikeks pidid saama inimesed väljaspool sepikoda, siis on üks leid, mille võiks omistada just sepale endale. Nimelt tuli sepikojast välja ühe Hollandi savipiibu katke – ese, milletaolisi on varauusaegselt Liivimaalt iseenesest palju leitud. Küll aga annab see leid võimaluse jõuda natuke lähemale sepale kui inimesele – päeva viimase vikatitera lõpetanud sepp istub õhtul sepikoja ette pingile, süütab piibu ja vaatab, kuidas sell rauaräbu sepikojast välja viib.

    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_oma_kunsti_pilt1a
    1200 – 1460. Joonis: Ragnar Saage
    Ragnar_Saage_Saaremaa_sepad_tundsid_oma_kunsti_pilt1b
    1460 – 1700. Joonis: Ragnar Saage